Nylig er en rekke lønnsforhandinger avsluttet - noe som har gitt et lønnshopp for en rekke yrkesgrupper.
Men det er særllig en yrkesgruppe som kan se frem til en større økning i lønningsposen enn andre. Det gjelder varebilsjåfører som har fått innført minstelønnsatser.
Det skriver Fri Fagbevegelse.
Det har lenge vært oppmerksomhet rundt arbeidsforholdene til de som kjører de minste varebilene. Spesielt etter at pandemien ga en voldsom økning i tjenester med hjemlevering, har mange stilt seg spørsmålet om hva de som leverer varer til deg på døra, faktisk får betalt.
Det har tvunget frem en ny minstelønnsats som gjelder alle varebilsjåfører som er ansatt i et transportselskap.
Er ulovlig fra 1. juni
Fra den 1. juni er det ulovlig å betale varebilsjåfører under 222 kroner timen. Fra denne datoen gjelder en lovbestemt minstelønn for de som er ansatt for å kjøre biler som veier mer enn 2,5 tonn. Dette gjelder de aller fleste varebiler som brukes for å levere varer.
I følge Fafo var den vanlige lønna for yrkesgruppa på mellom 175 og 180 kroner timen. Lønnshoppet vil gi sjåførene rundt 90.000 kroner mer i året.
Det er Tariffnemnda som har fastsatt minstelønna for godstrafikk på vei.
Årsaken er et ønske om å bedre forholdene for en lang rekke underbetalte sjåfører.
Den nye lønna gjelder imidlertid ikke for selvstendig næringsdrivende, og gjelder heller ikke for transport av virksomhetens egne varer.
Krav om HMS-kort
I forbindelse med opprydningen i varebilbransjen har regjeringen også varslet at det skal bli krav om at varebilsjåfører skal utstyres med HMS-kort.
I dag er det krav om at bygningsarbeidere og renholdspersonale skal ha et kort der de kan legitimere seg og som også viser hvilket firma de er ansatt i.
Regjeringen vil ha et slikt kort også for varebilsjåfører. Opprinnelig var det varslet at det skulle gjelde fra 1. juni i år, men etter det FriFagbevegelse får opplyst er dette utsatt til 1. januar 2026.