Kaos etter massivt Grandis-kutt

30/01/2024 10:00

Sofie

Nyheter
Foto: SiljeAO / Shutterstock.com
Foto: SiljeAO / Shutterstock.com
Kiwi har nå kuttet prisene med 20 prosent eller mer på flere bestselgere.

Ved inngangen til det nye året senket alle dagligvarekjedene prisene, men priskrigen viser ingen tegn til å avta. Kiwi har nå kuttet prisene med 20 prosent eller mer på flere bestselgere.

Blant de rabatterte varene finner vi produkter fra kjente merker som Toro tomatsuppe (med eller uten makaroni), Mills kaviar, Stranda spekeskinke, Prior lårfilet, Bremykt, og Milo.

I tillegg er det også egne merkevarer som First Price grillede kyllinglår, Eldorado tortillas, og First Price kjøttdeig. Det skriver DinSide.

Det mest betydelige kuttet, er prisen på Grandiosa, som er blitt halvert fra 59,90 kroner til 29,90.

Utvalget av volumvarer er også omfattende, inkludert 1,75 liter lettmelk fra Q, 2 kilo siktet hvetemel, Wasa Husman topakk, og Eldorado XXL pizzabunn fullkorn.

Konkurrentene følger nøye med, og stikkprøver utført av DinSide viser at tilsvarende priser er tilgjengelige for de samme produktene også hos de mest aggressive konkurrentene.

- Nå er det kaos, sier dagligvareekspert Odd Gisholt, tidligere professor ved BI, til DinSide.

Ved årsskiftet senket Extra prisene på 150 varer, etterfulgt av en dominoeffekt der Rema 1000 frosset prisene på 1000 varer, og Kiwi kuttet prisene på sunne produkter.

For et år siden tok konkurransen om kundene og på å være den rimeligste en ny retning, ifølge Gisholt.

- Det var da det begynte, den nye priskrigen. Alle skulle sette opp prisene som vanlig 1. februar, men i stedet sa Kiwi at «nei, vi setter ikke opp prisene, vi holder dem nede», og så har det vært en masse rare tilbud i året som gikk.