Nettbutikkene bugner av fristende priser og glitrende annonser.
Men bak de lave tallene og gratis frakten skjuler det seg en voksende trussel mot norske merkevarer.
Ifølge NRK selges det tusenvis av ulovlige kopier av norske merkevarer på Temu – og mange nordmenn kjøper dem.
Blant merkevarene som er kopiert finner vi Kaptein Sabeltann, Bergans, Norrøna, Stormberg og supporterutstyr fra Start og Rosenborg.
Kaptein Sabeltanns skaper, Terje Formoe, reagerer kraftig da NRK viser ham en Sabeltann-plakat i ramme som har blitt solgt over 27.000 ganger.
"De har ingen rett til å gjøre dette. Det er misbruk av opphavsretten", sier han, og frykter at dårlige kopier vil skade merkevarens rykte.
"Truer tilliten vi har bygget opp"
Hos Bergans ble nyheten møtt med vantro. Da NRK tok kontakt, ble både kommunikasjonssjef og toppsjef umiddelbart involvert.
"Dette er alvorlig og uakseptabelt. Uekte produkter undergraver både merkevaren og kundetilliten vi har bygget opp i over 100 år", sier administrerende direktør Silje Garberg Ree.
Bergans har opplevd piratkopiering før, men det føles annerledes når det kommer fra en så stor aktør som Temu.
"Vi står ganske maktesløse", sier hun.
Skattefordel og miljøgifter
Norske myndigheter har gitt Temu tilgang til VOEC-ordningen, som gjør det enklere og billigere for nettbutikken å sende varer direkte til nordmenn.
Det innebærer blant annet tollfritak for rimelige varer.
Men ikke alle varene følger norske regler. En kontroll fra Miljødirektoratet i 2025 viste at 8 av 13 Temu-produkter inneholdt ulovlige miljøgifter.
"Mange varer fra Temu oppfyller ikke krav til miljø, helse og sikkerhet", sier statssekretær Torgeir Micaelsen.
Temu svarer – men er det nok?
Etter NRKs avsløringer sier Temu at de har fjernet designene og lagt merkevarene inn i en egen database for overvåkning. Dette skjedde først etter at NRK tok kontakt.
Selskapet bruker et svensk PR-byrå og hevder at de tar saken alvorlig, men norske selskaper frykter at piratkopiene vil komme tilbake.
Bergans etterlyser nå bedre støtte fra norske myndigheter.
"Vi melder fra til forbrukermyndigheter, men de må få mer ressurser og verktøy for å kunne følge opp", sier Ree.
Norske merkevarer trenger hjelp
Piratkopiering er ikke bare et økonomisk problem – det er også et tillitsbrudd mot norske merkevarer og forbrukere.
Når aktører som Temu tilbyr ulovlige kopier i stort omfang, haster det å få på plass bedre beskyttelse.
For både Kaptein Sabeltann, Bergans og mange andre står merkevaren på spill.