Kjent selskap saksøker Google for 16 milliarder dollar

07/02/2022 09:25

Emma Sletta

Nyheter
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Det kan være et dyrt spill for Google.

PriceRunner har sikret spart penger for mange forbrukere siden grunnleggelsen tilbake i 2006.

Hvis du ikke vet hva PriceRunner er, er det en plattform som har tilgang til priser på mange nettbutikker.

Du søker derfor etter et bestemt produkt der PriceRunner viser deg alle sider som selger produktet.

Du kan dermed se, hvor produktet er billigst.

Det er selvfølgelig smart, derfor er det også er mye brukt.

Nå setter PriceRunner imidlertid scenen for en krig med Google, da den har saksøkt Google for 16 milliarder dollar.

Ifølge PriceRunner er søksmålet en konsekvens av at EU-kommisjonen har dømt Google for brudd på EUs konkurranselovgivning ved å manipulere søkeresultatene til fordel for sin egen produkt- og prissammenligningstjeneste.

Ved å gjøre det har Google skadet europeiske forbrukere som betaler overpriset når de handler på nettet, samt PriceRunner og andre prissammenligningstjenester.

Etter hvert som Google fortsetter å misbruke sin posisjon, vil det endelige beløpet sannsynligvis være mye høyere, sier PriceRunner i en pressemelding.

«Etter lange og grundige forberedelser har vi i dag saksøkt Google for nesten 16 milliarder kroner. Selvfølgelig ønsker vi å bli kompensert for skaden Google har forårsaket oss over mange år, men vi ser også søksmålet som en kamp for forbrukerne, som har lidd stor skade gjennom Googles brudd på konkurranseloven i 14 år, et problem som fortsetter her og nå, sier Mikael Lindahl, direktør for PriceRunner, og legger til:

– Vi har møtt EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager og teamet hennes flere ganger, og har understreket at det også handler om overlevelse for mange europeiske gründere og tech-oppstartsbedrifter. Hvis amerikanske teknologigiganter kan gjøre som de vil og manipulere markedet, vil konsekvensene være at mange teknologiselskaper i Europa blir rammet. Dette gjelder også mange andre selskaper i bransjer enn produkt- og prissammenligninger, som er fokus for dette konkrete tilfellet.