Lurt i Rema 1000: Skapte store problemer

Da Daniel laget mat, ble han dypt frustrert - det viste seg at det ikke var så mye kjøtt i pakkene som det var angitt på pakkene.

En Rema 1000-kunde ble litt irritert da han forberedte kveldsmåltidet i forrige uke. Hjemme hos Daniel Sørensen og hans kone spiser de etter en diettplan, noe som betyr at all mat veies. Derfor skjønte han raskt at noe var galt. Tallene på skalaen samsvarer ikke med nummeret på kyllingpakken. B.T. Har vært i kontakt med 33 år gamle Daniel.

Daniel hadde kjøpt tre pakker med kyllingbrystfileter, som ifølge pakken skal være 450 gram kylling. Men i de to første pakkene sa vekten hver gang at det var mindre enn 450 gram. Det er derfor Daniel valgte å filme det da han pakket ut den siste pakken og veide kjøttet - vekten sa 373 gram, mens pakken sa 450 gram. Så 77 gram manglet fra pakken.

Videoen delte han på Rema 1000s Facebook-side. Da B.T. ble klar over Daniels erfaring, gjorde de sitt eget eksperiment og kjøpte tre pakker kylling som de veide. Ingen av disse nådde engang de 450 gram som er angitt på pakken.

For Daniel, er det som irriterer ham mest at han ikke kan stole på om det er nok mat i pakken han kjøper - det er derfor han faktisk alltid kjøper en ekstra pakke, da det ikke er første gang han har opplevd dette problemet.

Kjører rett til kanten av hva som er lovlig

Camilla Udsen, seniorrådgiver og matpolitisk leder i Forbrukerrådet Tænk, sier at dette faktisk ikke er et nytt problem - men at det er et ganske utbredt problem. Hun sier det er lovlig at det ikke er så mye kjøtt i pakken som det står på den. Det er en avvikelses prosent på 3 prosent, noe som betyr at det må være tre prosent mindre i pakken enn nevnt. Men i Daniels eksempel er denne grensen langt overskredet.

"Selv om det kan være en naturlig variasjon i størrelsen på kyllingbryst, er det også litt økonomi i det. Fra produsentens synspunkt er det interesse for at det i hvert fall ikke er for mye kjøtt i pakken, og så kjører du helt til kanten av det som er lovlig.

Camilla Udsen sier at når det gjelder Daniels eksempel, hvor forskjellen er så stor og det er supermarkedets eget merke, er det Rema 1000 som bør holdes ansvarlig, og hun mener at de helt klart bør handle på dette eksemplet.

I tillegg mener hun at Den danske Mat- og legemiddeladministrasjonen bør se på problemet litt mer systematisk, fordi det ifølge henne tilsynelatende er mange forbrukere som er utsatt for dette problemet.

Rema 100 har også svart på B.T.s forespørsel, men de har ikke tenkt å gå nærmere inn i saken før de har mottatt en direkte forespørsel fra Daniel. Kommunikasjonssjef Jonas Schrøder sier de ikke vil kontakte leverandøren før Daniel har gitt sitt samtykke. De ønsker ikke å avsløre sine kunders informasjon - navn, adresse, etc. uten samtykke. Videre tror han ikke at dette er et generelt problem.

Kundene får det de betaler for. Vi vil ikke selge noe som skuffer. Selvfølgelig er vi ikke komfortable med opplevelsen kunden har hatt. Vi tar alltid kundehenvendelser svært alvorlig, sier Jonas Schrøder.

Han sier også til B.T. at det irriterer ham at saken ikke er sendt inn via kontakt med Rema 1000, for da kan han love at saken ville ha blitt tatt hånd om.