Julebrusen er tilbake – og salget starter for fullt.
Akkurat nå leser andre
Midten av oktober markerer startskuddet for en tradisjon mange nordmenn ser fram til: julebrusen er tilbake.
Selv om enkelte synes det er litt tidlig, er entusiasmen blant de ivrigste julebruselskerne like sterk som alltid. «For dem er det ikke en dag for tidlig. De har ventet lenge nok,» sier julebrussjef i Ringnes, Victoria Marie Vatne.
Sterke tradisjoner og klare forventninger
Interessen for julebrus er enorm, og i sosiale medier går diskusjonene hett om hvilken variant som fortjener tittelen som landets beste. Mens forbrukerne i andre bruskategorier stadig etterspør nye smaker, design og kreative konsepter, er det helt andre regler som gjelder her.
«Forbrukernes klare beskjed er at alt skal være som før – både smak og design. Og da blir det naturligvis sånn. Vi tuller ikke med noe så tradisjonsrikt som julebrus,» forklarer Vatne.
Rød eller brun – en delt nasjon
Når det kommer til smak, er landet omtrent delt på midten. «Noen foretrekker de røde variantene, andre sverger til de brune. I Ringnes har vi to av hver – så det blir spennende å se hvem som blir årets julebrusvinner,» forteller Vatne.
Les også
Tall fra tidligere år viser at julebrusen raskt tar en betydelig del av brusmarkedet allerede i den første salgsuken. Deretter øker interessen uke for uke, før den når toppen like før jul. Da utgjør julebrusen omtrent hver fjerde solgte brus i landet. «Det er ganske vilt,» sier Vatne med et smil.
Sukkerfrie varianter på frammarsj
Ringnes står bak flere populære julebrusmerker, deriblant Hamar og Lillehammer julebrus, Dahls julebrus, Solo Super julebrus og Ringnes julebrus. De siste årene har det vært tydelig vekst i de sukkerfrie variantene.
«Om 2025 blir året sukkerfri julebrus passerer de sukkerholdige variantene blir spennende å se. Det vil i så fall være en ønsket utvikling for oss i Ringnes, som har som mål at 90 prosent av brusen vår skal være uten tilsatt sukker,» avslutter hun.