Det rammer blant annet populære kjeder som Coop, Kiwi, Meny og Spar. Feilen gjør at kontaktløs betaling – å "tæppe" med kort eller mobil – ikke fungerer som normalt.
"Du får betalt, men det er utfordrende å bruke mobilen eller tæppe kortet", sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, til VG. Hun understreker at det gjelder butikker i alle kjedene deres, men at ikke alle butikker er rammet.
Hos Coop bekrefter kommunikasjonsrådgiver Knut Lutnæs til NRK at også de sliter.
"Problemet skyldes en datateknisk feil hos en underleverandør, og det jobbes på spreng for å løse det", sier Lutnæs.
Dette er alternativene dine:
Bruk chip og PIN: Setter du kortet i terminalen og taster pinkoden, skal betaling med BankAxept fungere som normalt.
Coopay og Trumf Pay: Betaling via Coopay hos Coop og Trumf Pay på mobilen skal også virke, men kan være litt ustabilt.
NRK har vært i kontakt med BankAxept, som bekrefter at feilen ikke ligger hos dem. Også NETS melder til VG at de ikke har registrert noen problemer i sine systemer.
Problemet startet mandag formiddag og skaper frustrasjon både for kunder og ansatte. På Coop Prix VG-huset i Oslo kunne man i 14-tiden kun betale ved å sette inn kortet. Bilde fra stedet viser folk som måtte droppe den raske tæppingen.
"Vi beklager så mye til kundene våre, og vi håper å ha alt oppe og gå raskt igjen", sier Lutnæs.
Hvorfor skjer dette?
Ifølge både Coop og NorgesGruppen skyldes trøbbelet et teknisk problem hos en felles underleverandør som leverer tjenester til flere butikkjeder. Feilen rammer ikke selve kortsystemene til BankAxept eller NETS.
Hva betyr dette for deg?
Du kan fortsatt handle, men du bør ha med deg bankkortet ditt og være klar til å bruke chip og PIN. Mobilbetaling og tæpping kan svikte.