Norsk butikk får millionbot etter feilprising av varer

30/06/2025 10:02

Yvonne

NYHETER
Foto: Shutterstock
Forbrukertilsynet oppdaget systematisk feilprising.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Det kan være forvirrende å være kunde i butikker med kampanjepriser og rabatter. For kan man egentlig stole på at det er et godt tilbud man har foran seg og at "før-prisene" er korrekte?

Det burde man, og Forbrukertilsynet bruker mye energi på å sjekke at norske butikker ikke lurer kundene sine.

Nå har de avdekket omfattende og tilsynelatende systematisk feilprising av klærne i en norsk nettbutikk.

Det har ført til en bot på to millioner kroner for villedende markedsføring.

Forbrukertilsynet undersøkte prisene på 20 tilfeldig utvalgte kjoler på fire ulike datoer i november og desember, da butikken hadde ulike salgskampanjer.

"Vi fant ikke ett eneste tilfelle hvor noen av de 20 utvalgte kjolene ble markedsført med korrekt førpris", står det i vedtaket.

Det skriver Min Mote.

I forbindelse med julehandelen i november og desember i fjor undersøkte Forbrukertilsynet flere kleskjeder. Det ble oppdaget feil og mangler hos flere av dem.

Ikke et eneste korrekt eksempel
Likevel var det kun den norske nettbutikken floyd.no som fikk en bot for feilaktige førpriser. Årsaken var at tilsynet ikke fant et eneste eksempel på korrekt prissetting.

Blant annet markedsførte kjeden at en kjole var satt ned med 30 prosent fra 999 kroner, mens den korrekte førprisen var 799. Det betød at den kun var satt ned 13 prosent og ikke 30 prosent som opplyst i kampanjen.

"Vi mener bruddene vi fant på Floyd.no kan ha påvirket forbrukerne til å ta kjøpsbeslutninger som de ellers ikke ville ha tatt. Samlet sett mener vi det er snakk om en vesentlig overtredelse av et regelverk som er ment å beskytte forbrukerne, og vi har derfor ilagt selskapet et overtredelsesgebyr på to millioner kroner", sier direktør Bente Øverli i Forbrukertilsynet i en uttalelse på deres nettsider.

Artikkelen fortsetter under bildet

Skjermbilde fra Floyd.no

Vil rydde opp
Floyd skriver selv i sitt svar til tilsynet at de har en "klar ambisjon" om å følge alt gjeldende regelverk:

"På bakgrunn av varsel om overtredelsesgebyr fra Forbrukertilsynet og veiledningsbrevet vil vi nå prioritere implementering av systemer som sikrer prisovervåkning."