Regjeringen innfører nå et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn. Fra nå av skal produkter som godteri, brus, energidrikker og is ikke lenger kunne markedsføres spesielt mot unge under 18 år. Målet er å beskytte barn fra å bli utsatt for helseskadelige reklamekampanjer.
Det kommer frem i en pressemelding fra Regjeringen.
"Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi er opptatt av å beskytte barna våre og helsen deres", sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.
Reklame for brus, godteri og kaker rettet mot barn er forholdsvis tydelig å regulere i forhold til den nye forskriften.
Men hva med produkter som frokostblanding, yoghurt og hurtigmat?
Her settes det grenseverdier for innholdet av sukker, salt og kostfiber. Dette betyr at produkter som kanskje ser sunne ut, men som inneholder mye sukker eller fett, ikke vil kunne markedsføres til barn.
Barn blir utsatt for press på sosiale medier
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er også bekymret for hvordan reklame på sosiale medier påvirker barns valg:
"Barn og unge opplever i dag et sterkt press fra aktører som vil tjene penger på dem, spesielt gjennom sosiale medier," sier hun.
Dette forslaget er et svar på den økende bekymringen rundt hvordan kommersiell påvirkning kan påvirke barns helse.
Regjeringen sier at forbudet er et viktig skritt for å redusere sosiale helseforskjeller. Barn fra lavinntektsfamilier er ofte mer utsatt for å kjøpe usunne produkter, og dette tiltaket vil gjøre det lettere for dem å ta sunne valg. Det er et grep som skal gi alle barn en sunnere oppvekst.
Gjelder opp til 18 år
Forskriften bygger på bransjens egen selvreguleringsordning, Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), men går lenger på visse punkter. Blant annet vil regjeringen beskytte alle barn opp til 18 år, at det skal være aktivt tilsyn og at brudd på forskriften følges opp med reaksjoner fra Helsedirektoratet. Forskriften vil derfor beskytte barn mot markedsføring av usunn mat og drikke i større grad enn i dag.
Det vil fremdeles være lov å selge disse varene til barn og unge, men markedsføring av usunne produkter mot denne gruppen vil være ulovlig.
Forbudet er i tråd med anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon (WHO) og gir et håp om en sunnere framtid for kommende generasjoner.
Forskriften trer i kraft i dag, 25. april 2025, med en overgangsperiode på seks måneder slik at bransjen får tid til å tilpasse seg forskriften.