Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobb

12/05/2025 11:15

Hanne

NYHETER
foto: Statens havarikommisjon
– En livsfarlig arbeidsplass

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

En ny sikkerhetsundersøkelse fra Yrkestrafikkforbundet (YTF) viser at mange bussjåfører føler seg svært utsatt på jobb. Over halvparten av de spurte oppgir at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner – og det vekker sterke reaksjoner.

Undersøkelsen ble gjennomført i september 2024 og omfattet over 2.000 yrkessjåfører innen buss- og godstransport. Tallene viser at 53,9 prosent mener sikkerheten ikke er god nok, mens bare 30 prosent føler seg trygge bak rattet. Blant bussjåførene alene er tallet enda høyere: Hele 61,8 prosent sier sikkerhetstiltakene ikke er tilstrekkelige.

Tragedier kunne vært unngått
De siste ti årene har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker, og flere andre har blitt alvorlig skadet. En av de mest alvorlige hendelsene skjedde i Fredrikstad i 2022, da to busser frontkolliderte i lav hastighet. En sjåfør omkom, og Statens havarikommisjon konkluderte senere med at bedre kollisjonssikring kunne ha reddet liv.

Det finnes strenge sikkerhetskrav for personbiler og lastebiler – men for busser, og spesielt sjåførplassen, er kravene langt svakere. Mange busser har minimale sikkerhetselementer i fronten – ofte bare en tynn metallbjelke eller ingenting i det hele tatt.

Lavere plassering, høyere risiko
I dag konstrueres busser med fokus på høy passasjerkapasitet, ikke sjåførens sikkerhet. Tidligere satt sjåførene høyere og mer beskyttet. Nå er de plassert lavt og ytterst i venstre hjørne – akkurat der risikoen ved en frontkollisjon er størst. Mellom dem og trafikken er det ofte bare glass, plast og lett metall.

YTF advarer om at sjåførene er langt mer utsatt enn før, og at dette er resultatet av valg tatt for å spare penger og skape plass til flere passasjerer.

Noe er på vei – men ikke nok
Fra oktober 2023 ble det innført krav om sikkerhetsbjelke foran sjåfør i nye busser. YTF mener dette er en viktig start, men påpeker at det ikke er nok. Hele førerplassen må sikres, og konstruksjonen av bussene må vurderes på nytt.

Forbundsleder Jim Klungnes i YTF slår fast at tiden er inne for et krafttak for sjåførenes sikkerhet. – Sjåførene skal kunne føle seg trygge på jobb. Vi trenger busser som beskytter føreren like godt som passasjerene – alt annet er uakseptabelt.

Læs også:

Geniale triks: Slik får du klærne helt hvite igjen Har du problemer med å få de hvite klærne dine til å beholde den helt hvite fargen? Da kan disse tipsene definitivt hjelpe deg.
Kast aldri oljens plasthette: Den har en funksjon som veldig få er klar over Du vet sikkert ikke at plastlokket kan være gull verdt for deg.