Raser mot Avinor: "Dårlig kundebehandling"

12/10/2023 13:57

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dårlige nyheter for Avinor.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

I forrige uke ble det kjent at Avinor hadde fjernet bagasjevogner på Oslo Lufthavn for å spare penger.

Dette tiltaket gjelder passasjerer som ankommer på innland og gjelder vinterhalvåret, fra 1. oktober 2023 til 1. april 2024.

DinSide tok kontakt med Stig Skuggevik (54), som mener tiltaket er problematisk og rammer de fleste som lander på Oslo lufthavn.

For noen dager siden landet han på flyplassen etter en ukes jakt på Finnmarksvidda og bar på et stort hundebur, jaktvåpen, en stor bag og en ryggsekk.

Han forteller at alt var sjekket inn og betalt på forhånd.

Skuggevik forklarte at han ikke kunne frakte alt fra ankomsthallen til bilen. Så han dro til Informasjonsskranken for å finne ut hvor han kunne få tak i en tralle.

Da han spurte hvordan han skulle klar å frakte med seg alt, fikk han forslaget om å bære ut en og en ting.

- Skal jeg liksom la geværet mitt ligge løst her hvor det er så mange mennesker eller la hunden stå igjen alene? Rett etter at den ansatte hadde kommet med forslaget sitt, kom det også en melding på høyttaleren om at det ikke er lov å forlate bagasjen sin, så hele situasjonen var ganske absurd.

54-åringen mener Avinor bør tilby et alternativ til sine kunder og at de som trenger det i det minste bør ha mulighet til å betale for å bruke bagasjevogn.

Løsningen på bagasjeproblemet kom da en annen person med samme problem som Skuggevik kom og de endte opp med å få tak i to bagasjetraller.

Da Skuggevik kom hjem sendte han en epost til Avinor der han fortalte om opplevelsen og forklarte hvorfor han ikke kunne frakte all bagasjen uten bagasjevogn.

- Da fikk jeg til svar at passasjerer som har funksjons- eller bevegelseshemning har mulighet til å bestille assistanse på forhånd, men at assistentene ikke har anledning å frakte bagasje i tillegg til å trille rullestol. Jeg mener dette rett og slett er dårlig kundebehandling, og med det forslaget er man jo like langt.

Avinor sier til DinSide at de har full forståelse for at dette anses som upraktisk for reisende som trenger bagasjetraller.

Pressevakt Øystein Løwer la til at Avinor ikke har tatt stilling til endringer eller omgjøringer i vedtaket.