Rema 1000 kritiseres for vildledende markedsføring

29/11/2023 06:00

Emma

NYHETER
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Fødevarestyrelsen krever at kjeden fjerner ett ord fra et produktnavn.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Fødevarestyrelsen i Danmark har kritisert Rema 1000 Norges «Ekstra grovt hverdagsbrød» og hevder at bruken av ordet «ekstra» er misvisende og i strid med reglene.

Anne Mette Wigdahl Østeraas, seniorinspektør ved Fødevarestyrelsen, forklarer:

"Vi anser ikke dette som en ernæringspåstand, men det kan si noe om fiberinnholdet i produktet, og når det gjelder fiber, er det klassifisert som en ernæringspåstand."

Enhver ernæringspåstand krever godkjenning i henhold til reglene om ernærings- og helsepåstander, skriver DinSide.

Anne Mette påpeker at det finnes en skala for brød som angir grovheten, bestående av fire kategorier som må vises grafisk for å gjøre det lettere å forstå.

– Tidligere delte vi dette inn i fint, halvgrovt, grovt og ekstra grovt, men nå er denne terminologien fjernet slik at bare tyngdeprosenten kommer frem på diagrammet, forklarer hun.

– Dette tallet indikerer brødets grovhet, og derfor mener vi at «ekstra» ikke bør brukes.

Feilen ble avdekket under en inspeksjon hos produsenten Mesterbakeren, som produserer brødet til Rema 1000 i Norge.

Svar fra Rema 1000

I en e-post skriver Marna Kotte, kvalitetssjef for egne merkevarer i Rema 1000, følgende:

– Vi i Rema 1000 prioriterer helse og ønsker at kundene våre skal finne et variert brødutvalg av høy kvalitet i butikkene våre. Vi vil at kundene enkelt skal kunne navigere og finne sine foretrukne valg i brødhyllene. Begrepet "ekstra" relaterer seg til brødskalaen og er et vanlig begrep i bransjen. Vi mener at navnet «Ekstra grovt hverdagsbrød» er beskrivende og veiledende for forbrukerne.

Denne oppfatningen deles imidlertid ikke av inspektørene fra Fødevarestyrelsen.

– Vi mener at ordet «ekstra» innebærer en næringspåstand, og forbrukerne forventer at det skal indikere brødets grovhet og fiberinnhold, påpeker Anne Mette.

Hun argumenterer for at når et produktnavn går utover den eksisterende brødskalaen, skaper det en forventning om et høyt kostfiberinnhold og bør derfor betraktes som en ernæringspåstand. Det er ikke bare ordet «ekstra», men konteksten det settes inn i som reiser problemer.

– Dette er karakteristisk for all merking, der vi vurderer det fra sak til sak. Noen ganger er det akseptabelt, andre ganger ikke. Her mener vi det er i strid med reglene.

Ifølge seniorinspektøren er det hyppig at de oppdager brudd på reglene, spesielt når det gjelder kosttilskudd, men også i vanlige matvarer.

Hun presiserer at Rema 1000 er uenig i vedtaket, og at den endelige avgjørelsen ligger hos Fødevareverkets klageenhet.