Dette handler ikke om uvær eller menneskelig svikt. Det handler om selve båten. Det konstaterer Sjøfartsdirektoratet.
I mai i år mistet tre tyske turister livet da fiskebåten deres kantret ved Kråkenes fyr i Kinn kommune. Først trodde politiet været var synderen. Nå viser det seg at båttypen de brukte, Dolmøy 230 Fisker (produsert før 2017), har alvorlige konstruksjonsfeil.
Og det er ikke første gang. Det skriver VG.
Samme båtmodell var involvert i en dødsulykke i 2014 i Finnmark. Fem turister var ombord da båten tok inn vann og kantret. Én person mistet livet.
Kan din båt være i faresonen?
Sjøfartsdirektoratet opplyser at det finnes inntil 132 slike fartøy i Norge. Dersom du eier en Dolmøy 230 Fisker produsert før 2017, bør du handle raskt.
Direktoratet ber alle eiere umiddelbart:
Gå gjennom listen over nødvendige endringer, inkludert bedre drenering, tetting og varslingssystemer for vanninntrenging.
Sjekke at tidligere krav om sikkerhet er fulgt: tetting mot vann, tydelig maksbelastning, fjerning av teinehaler, og bensindampsikring.
Dokumentere at utbedringer er gjort.
Slik sjekker du produksjonsåret: Se på WIN-nummeret (på skroget, akter styrbord). Eksempel: K516 betyr november (K), 2015 (5), modellår 2016 (16).
Hva nå?
Dette handler ikke bare om sikkerhet – det handler om liv og død. Hvis du kjenner noen som eier denne båttypen, del denne saken med dem. Det kan faktisk redde liv.
Vil du vite om din båt er trygg? Les hele sikkerhetsmeldingen på Sjøfartsdirektoratets nettsider – og ikke vent for lenge.