Forside NYHETER Slår alarm: Coca Cola i fare

Slår alarm: Coca Cola i fare

Slår alarm: Coca Cola i fare
Foto: Shutterstock

Coca Cola er i fare.

Akkurat nå leser andre

I en tid hvor bærekraft og resirkulering har fått en høy stjerne for mange, står EU nå på terskelen til å implementere nye regler for emballasje.

Men denne velmente innsatsen for å minimere avfall og fremme resirkulering kan ha utilsiktede konsekvenser for ikoniske merker som Coca-Cola:

FEVE – som organiserer glassprodusenter i Europa – er ikke blind for behovet for å designe emballasje med minimal vekt og volum – men organisasjonen påpeker i samme slengen at ‘kommersiell verdi forsvinner fordi merkevarer ikke lenger kan skille seg ut fra hverandre på hyllene’.

Slik skriver organisasjonen FEVE i en pressemelding. Dette er også en bekymring som gir dyp gjenklang i næringslivet.

En kilde har fortalt til mediet Euractiv.com at Coca-Colas karakteristiske flaskeform, som har vært uendret siden 1916, er ‘definitivt i fare’ under de kommende EU-reglene.

Det er en kompleks debatt som ble tatt opp i EU-parlamentet tidligere denne uken og vil uten tvil fortsette å lage bølger i både politiske og kommersielle miljøer.

Det som er sikkert er at denne saken har potensial til å endre landskapet for merkevarebygging og design i en tid hvor bærekraft har blitt en uunngåelig del av den globale agendaen.

Click here to display external content from Facebook Script recommended by the editors. You can always enable and disable third-party content.

You agree to display external third-party content. It is possible, that personal data will be send to the provider of the content and other third-party services.

Click here to display external content from Facebook recommended by the editors. You can always enable and disable third-party content.

You agree to display external third-party content. It is possible, that personal data will be send to the provider of the content and other third-party services.

Les også

Ads by MGDK