Feilen sprer seg til flere tjenester.
Akkurat nå leser andre
Et stort antall innbyggere har i dag mottatt den samme meldingen gjentatte ganger fra offentlige tjenester som Nav, Skatteetaten og Altinn. Feilen har ført til at mange har fått innboksen fylt med duplikatmeldinger.
Ifølge Nav oppdaget de tidligere i dag en teknisk feil i systemet som håndterer SMS-utsendelser.
«Vi har oppdaget at det er sendt ut et stort antall like SMS-er i dag. Vi jobber med å finne ut av årsaken sammen med Altinn som Nav bruker til SMS-utsendelse,» sier Tuva Sverdstad, fungerende avdelingsdirektør i Nav. Det skriver VG
Hun understreker at meldingene faktisk er sendt til personer som skal ha dem, men at problemet ligger i at de er blitt sendt gjentatte ganger.
På sine nettsider bekrefter Altinn at de opplever vanskeligheter med dobbeltsendinger. «Det jobbes med å løse saken,» skriver de.
Les også
En av dem som merker feilen godt, er Åge Viktor Ra. Han har fått den samme meldingen mange ganger på rad fra Skatteetaten. «Nå har jeg fått en melding for sekstende gang. Jeg blir lei det. Det er samme tekst hele tiden. Det er ikke første gangen at dette har skjedd,» forteller han.
Også Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) bekrefter at de er rammet av den samme feilen, som fører til gjentatte varslinger. «Dette er altså ikke svindelmeldinger, men genuine meldinger som skal sendes ut, bare med duplikater,» forklarer Benjamin Moe i Digdir.
Moe opplyser at de samarbeider tett med sin tjenesteleverandør for å løse situasjonen. «Vi vil løse det fortest mulig. Det er ikke ønskelig at publikum får så mange meldinger,» sier han.