Flere kjøper forsikring – Forbrukerrådet mener det er bortkastet.
Akkurat nå leser andre
Flere nordmenn kjøper produktforsikring når de handler elektronikk, men Forbrukerrådet mener mange betaler for noe de allerede har rett til.
Økende salg av forsikringer
Når du kjøper teknologiprodukter som mobil, datamaskin eller hodetelefoner, tilbyr butikker som Elkjøp, Power og Komplett ofte en ekstra forsikring. Denne skal gi dekning ved skader eller tyveri – utover det kjøpsloven allerede sikrer.
Hos Elkjøp merker man økende etterspørsel. Salgssjef for tjenester i Elkjøp Norge, Alexander Thorvaldsen, forteller at flere kunder ønsker forsikring som en ekstra trygghet.
«Mange kunder opplever det som en ekstra trygghet dersom produktet blir ødelagt eller stjålet,» sier han til DinSide.
Ifølge selskapet er det særlig kostbare og bærbare produkter som oftest blir forsikret.
Forbrukerrådet: Unødvendig dobbelbeskyttelse
Les også
Forbrukerrådet mener derimot at mange betaler for en forsikring de egentlig ikke trenger. De peker på at forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage i opptil fem år dersom produktet får feil eller slutter å fungere, og at selger da er forpliktet til å reparere eller erstatte varen.
«Dette er ofte en ‘belte og bukseseler’-løsning,» sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Han minner om at mange også har innboforsikring som allerede dekker uhell og tyveri.
Forskjellig praksis hos butikkene
Power mener likevel at produktforsikring kan være nyttig for enkelte kunder – spesielt når andre forsikringer ikke dekker skader utenfor hjemmet, eller når egenandelen er høy. Butikken opplyser at selgerne deres ikke får provisjon for å selge forsikringer.
Elkjøp bekrefter at de får provisjon, men understreker at de følger alle lover som skal beskytte kundenes interesser. Komplett på sin side sier at kundene får tydelig informasjon om hva forsikringen faktisk dekker.
– Kan bli unødvendig dyrt
Forbrukerrådet står likevel fast på sin advarsel mot slike tilleggstjenester.
Les også
«Dette er en oppskrift på penger ut av vinduet dersom du kjøper slike forsikringer bare for å være på den sikre siden,» sier Iversen. Han mener de fleste kunder vil komme bedre ut av det uten ekstra forsikring.