Redd barnas ungdomsorganisasjon Press har hvert år en kåring som de kaller for gullbarbie. Prisen går til den reklame og/eller medieaktøren som er best til å få ungdommer til å føle seg verst.
I år var det bedriften til influenser Sophie Elise Isachsen som vant, Sophie Elise A/S.
Det er de unge selv som stemmer frem de nominerte og vinner til prisen.
– Vi mener millionbedriften Sophie Elise AS må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften influenser bedriften har på barn og unge. sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom.
Sophie Elise sa følgende opp til prisutdelingen til God Kveld Norge:
– Selv om jeg brukte det fine været til å stå i undertøyet i en skiløype på Instagram så er det i hvert fall ikke en beskrivelse jeg kjenner meg igjen i, sier hun og fortsetter
– Jeg gjør det meste med selvinnsikt og humor, om det er lov å påpeke det.
– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sier Sophie Elise Isachsen (26) til VG etter at prisens vinner hadde blitt offentliggjort.
Tidligere vinnere
De er ellevte gang i år at Gullbarbien utdeles, og selve prisen ser selvfølgelig ut som en barbie i gull farge.
Noen av de tidligere vinnerne av versting-prisen er Victorias Secret, Blogg.no, BikBok, Dagbladet og Russedress.