Nylig dukket Skatteetaten opp på 79 serveringssteder i Trondheim.
Det var en skuffende opplevelse for kontrollørene som opplevde en rekke feil og mangler.
Stakk av
"Regelverket for personallister og kassaapparat er ikke komplisert og skal være lett å følge. Dette er såpass grunnleggende at det er grunn til å stille spørsmål om bedrifter som ikke klarer å følge det, er egnet til å drive næring", sier skattekrimsjef Erik Nilsen.
På tre av stedene som fikk besøk av kontrollørene, stakk medarbeidere av i forbindelse med kontrollen, opplyser Skatteetaten i en pressemelding.
Under kontrollen ble personallistene sjekket, og på noen steder også kassaapparatene. Mangler i personallisten er en typisk indikasjon på svart arbeid, ifølge Skatteetaten.
"Vi ser også at der vi finner grove og bevisste brudd på regelverket, finner vi ofte flere regelverksbrudd. Det var såpass mange feil hos de kontrollerte at det ikke er usannsynlig med oppfølgingskontroller", sier Nilsen.
Mye feil og store gebyrer
De 39 stedene med feil på personallistene og/eller kassaapparatet ligger an til å få et gebyr på til sammen 550.000 kroner. Det ble også innhentet informasjon fra kassaapparatene som vil bli undersøkt.
På 19 av stedene deltok også medarbeidere fra A-krimsenteret, og de vil jobbe videre med å gjennomgå informasjon og eventuelt be om mer dokumentasjon.
"Serveringsbransjen er en bransje med risiko for arbeidslivskriminalitet; det underbygger også våre tidligere kontroller i bransjen. Men på nåværende tidspunkt er det for tidlig å si noe om våre resultater fra denne aksjonen", forteller Siv Fanavoll, senterleder for A-krimsenteret i Trøndelag.