Strammer inn reglene: Danmark vil gjøre som Norge

21/05/2025 11:30

Sofie

NYHETER
Sjangerfoto: Shutterstock
Sjangerfoto: Shutterstock
Regjeringen tar grep mot dette.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Et nytt lovforslag i Danmark legger opp til et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn under 15 år. Regjeringen ønsker å følge Norges eksempel og skjerpe reglene for hvordan matprodusenter og influensere kan nå ut til unge målgrupper.

Særlig på sosiale medier har det vært en økende bekymring for hvordan usunne produkter promoteres gjennom populære profiler.

"I sosiale medier kan man se at dette er et problem. Ikke minst influensere bruker tid og krefter på å reklamere målrettet mot barn og unge, men det skal ganske enkelt stanses", sier næringsminister Morten Bødskov til DR.

Vil kartlegge usunne matvarer

Som en del av forberedelsene vurderer regjeringen å lage en offisiell oversikt over hvilke matvarer som skal regnes som usunne. Dette arbeidet ledes av helseminister Sophie Løhde, og det kan bli avgjørende for hvordan forbudet skal håndheves. Det melder DinSide

Det danske Diabetesforbundet uttrykker støtte til initiativet, men ønsker en enda strengere aldersgrense. Med henvisning til den norske ordningen argumenterer forbundet for at grensen bør settes til 18 år.

Norge som inspirasjon

Det danske lovforslaget henter inspirasjon fra Norge, der et tilsvarende forbud ble vedtatt fredag 25. april. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre uttalte da at tiltaket har barnas helse i fokus:

"Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi er opptatt av å beskytte barna våre og helsen deres".

Tiltaket i Norge springer ut av Folkehelsemeldingen og ble sendt ut på høring i august i fjor. Med rundt 150 innspill ble det tydelig at saken vekket sterkt engasjement.

Departementet opplyser at forskriften ble justert og klargjort for å møte flere av bekymringene som kom frem under høringen.

Et av unntakene som nå er innarbeidet i den norske forskriften, gjelder bruk av varemerker i forbindelse med sponsing – så lenge det ikke dreier seg om spesifikke produkter som står på listen over forbudte varer.

Jan Christian Vestre uttalte videre:

"Med denne forskriften er Norge et foregangsland. Vi tar ansvar og legger til rette for at færre barn blir utsatt for negativt press som fører til et usunt kosthold, som igjen kan være skadelig for barnas helse".

Læs også:

Med dette trikset kan du få de gamle gule putene til å se nye ut: Krever bare en ingrediens Puter endrer farge over tid, fra den helt hvite fargen til gul. Dette skyldes mange forskjellige faktorer, hvorav de vanligste er støvmidd og svette. Det hjelper ikke å bytte trekk, så her kommer et triks som hjelper.