EU vil fjerne gebyrene – flyselskapene roper varsku.
Akkurat nå leser andre
Et nytt EU-forslag om gratis håndbagasje har skapt kraftig debatt i flybransjen. Mens Europaparlamentet ønsker å sikre passasjerene mer rettferdige billettpriser, advarer flyselskaper og fagforeninger om kaos i kabinen og høyere kostnader.
Gratis håndbagasje på vei
Europaparlamentet har stemt for at passasjerer skal kunne ta med seg to kolli håndbagasje uten ekstra avgift. Forhandlingene med medlemslandene starter 15. oktober.
Forslaget skal gjøre billettprisene mer gjennomsiktige og beskytte forbrukerne mot det som omtales som urimelige tillegg.
Det er tross alt «en grunnleggende rettighet å unngå urimelige merkostnader», sier Matteo Ricci, visepresident i transport- og turismekomiteen.
Bransjen frykter overfylte kabiner
I luftfartsbransjen er reaksjonene langt mindre entusiastiske. Flere foreninger mener forslaget vil føre til overfylte kabiner og forsinkelser, siden de fleste fly kun har plass til rundt halvparten så mange håndbagasjekollier som passasjerer.
Les også
Mathias Milling, sekretariatsleder i Dansk Luftfart, mener forslaget innebærer at enkelte passasjerer må betale for andres bagasje.
«Jeg synes ikke det er noe demokratisk i det hele tatt ved å tvinge reisende til å betale for andres håndbagasje når de ikke vil ta den med selv,» sier han.
Han sammenligner situasjonen med å bestille en enkel sandwich på restaurant, men få servert en treretters vinmeny og måtte betale for den.
Økt press på kabinpersonalet
Også kabinansatte uttrykker bekymring. De frykter at mer håndbagasje vil gjøre ombordstigning mer kaotisk og øke risikoen for konflikter.
Thilde Mortensen Waast, leder for de danske kabinansattes fagforening, sier at håndbagasje allerede er en kilde til stress og frustrasjon blant både passasjerer og ansatte, og frykter at situasjonen kan forverres hvis mengden øker ytterligere.
Forbrukerrådet slår tilbake
Les også
Forbrukerrådet Tænk mener flybransjens bekymringer er overdrevet og først og fremst handler om å beholde en uoversiktlig prismodell.
«Jeg synes bare det er en skikkelig dårlig unnskyldning for å ville opprettholde en prisdifferensiering som gjør at forbrukerne ikke kan se hva de kjøper,» sier Karin Breck, leder for internasjonal politikk og utvikling i Tænk.
Hun peker på at mange flyselskaper skjuler gebyrene for håndbagasje til siste trinn i bestillingen, og at dette gjør det vanskelig for kundene å sammenligne priser.
Ifølge Breck er det liten grunn til å frykte økt kaos, ettersom de fleste reisende allerede tar med seg håndbagasje.
«I så fall er kaoset allerede der for de aller fleste når de tar med seg håndbagasje,» sier hun.
Les også
Hun minner også om at EU-domstolen for ti år siden slo fast at håndbagasje er en nødvendig del av reisen, og at det derfor ikke skal være ekstra kostnader forbundet med det.