I Danmark har folket lenge visst om dronning Margrethes kreative evner.
Gjennom majestetens lange liv har hun vist sine kunstneriske lidenskaper, i form av kunstmaling, skissetegning og til og med brosjedesign.
Selv om det er allmennkunnskap for dem i Danmark, henger resten av verden klart etter.
Et av de største amerikanske nyhetsmediene, New York Times, har virkelig skrevet en artikkel om majestetens siste kreative prosjekt, som interesserte over hele verden kan observere med egne øyne.
«Ehrengard», den siste storfilmen fra den danske stjerneregissøren Bille August, brast inn på Netflix-listene, der den er på topp 10 i hele 44 land – og blant de mange kreative kreftene bak de rullende kameraene finner vi dronningen av Danmark.
Dronningen har vært med på å designe både kostymer og scenografi til filmen, noe utenlandsk presse ser ut til å være spesielt imponert over.
I artikkelen går New York Times i dybden på dronningens tid som landets regent: hvordan hun er den første kvinnen som overtar den danske tronen, og hennes bevisste valg om å balansere de kongelige forpliktelsene med sin kunstneriske lidenskap.
«Ehrengard» er basert på Karen Blixens bok med samme navn, som kom ut i 1952.