Nettstedet Boosted melder at den norske bileksperten Benny Christensen kommer med en dyster advarsel:
Volvo – et av Nordens mest kjente bilmerker – kan forsvinne i løpet av bare fem år.
Den tidligere svenske stoltheten eies i dag av kinesiske Geely, og Christensen mener presset i bilindustrien er så ekstremt at selv store navn kan knele.
Gamle merkevarer i trøbbel
Ifølge Christensen står også Ford og Volkswagen i fare.
Det er ikke lenger nok å ha en sterk merkevare – konkurransen er blitt nådeløs, særlig fra nye kinesiske bilmerker som skyller inn over Europa i høyt tempo.
Eksperten peker på at selv Toyota før eller siden kan bli presset til å lukke dørene, om utviklingen fortsetter.
Han trekker også fram merker som Citroën, Opel, Mitsubishi, Nissan og Subaru som ekstra utsatte. Historie og renommé er ikke lenger garanti for å overleve.
Folk bryr seg ikke lenger om bilmerket
Biljournalist Jon Winding-Sørensen støtter bekymringen, og sier bilindustrien står i en dyp krise.
Forbrukerne er ikke lenger lojale mot merkevarer – de vil bare ha en effektiv måte å komme seg fra A til B. Selve bilen og navnet på panseret spiller stadig mindre rolle.
Tesla er ifølge Christensen en joker – enten blir de verdensledende, eller så er de konkurs om ti år. Ingenting er sikkert lenger.
Små merker bukker under én etter én
Flere små merker har allerede bukket under, inkludert Fisker Inc., som forlot sitt hovedkvarter i Danmark i kaos.
Nå må tradisjonelle bilprodusenter finne opp seg selv på nytt – hvis de skal ha en framtid i det hele tatt.
Bilverdenen er i endring – og ingen er trygge.
Norske eksperter mener vi står midt i et bilskifte uten sidestykke, og konsekvensene kan bli brutale for både ikoner og nykommere.