En er bare 395 meter lang, og en annen passerer en vei: Her er verdens farligste rullebaner

18/09/2023 13:30

Emma

Reiser
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Ikke alle rullebaner er like trygge.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Mange frykter å fly, og spesielt ved landing myser folk med flyskrekk ofte nervøst.

Det er imidlertid sjelden noe å frykte, som ifølge Illustrated Science krasjer bare om lag en av 800.000 kommersielle passasjerfly, og  risikoen for å dø i en flyulykke er 1 i 11 millioner.

Men med noen landinger er risikoen høyere enn andre. Det kan skyldes været, flytypen eller til og med flyselskapet, men det kan også skyldes rullebanen.

Det finnes en rekke rullebaner rundt om i verden som er betydelig farligere og vanskeligere å lande på enn andre, og her i artikkelen har vi samlet noen av dem.

Barra Airport

De aller fleste rullebaner er asfaltert, men noen få er dekket med grus, og så er det faktisk en som består av sand.

Det er 'Barra Airport', som ligger på en strand i Traigh Mhór på den skotske øya Barra.

Faktisk er flyplassen den eneste i verden som bruker en sandstrand som rullebane, og det er også det spesielle med flyplassen at mellom to og tre av flyplassens totalt tre rullebaner er konstant dekket av tidevannet.

I tillegg kan rullebanen ikke brukes om natten, da den bare er naturlig opplyst.

Gibraltar internasjonale Airport

I det lille britiske oversjøiske territoriet Gibraltar, som ligger sør for Spania på den iberiske halvøy, finner du en flyplass som er forskjellig fra alle andre flyplasser i verden.

Ikke fordi den enten er spesielt liten eller stor, eller fordi den ligger på toppen av et fjell eller lignende, men fordi flyplassens rullebane går gjennom en trafikkert vei.

Det asfalterte sporet, som strekker seg 1,8 kilometer, går gjennom Winston Churchill Avenue, og hver gang et fly må lande eller ta av, er veien stengt for trafikk, akkurat slik du kjenner det fra togoverganger i Danmark.

Og selv om det er tydelig opplyst når et fly kommer,  har fly og biler ifølge flypenge.dk vært nær ved å kollidere flere ganger.  

Tenzing-Hillary Airport

I den nepalske byen Lukla nær Mount Everest finner du 'Tenzing-Hillary Airport', som ble kåret til verdens farligste flyplass av TV-programmet 'Most Extreme Airports' for noen år siden, og ikke uten grunn.

Flyplassen ligger mellom flere høye fjell på en steinete hylle, og rullebanen er mindre enn 500 meter lang.

Ikke bare det, men landskapet faller bratt med 609 meter like før rullebanen, noe som gjør det utrolig vanskelig for piloter å lande der.

Spesielt fordi flyplassen også ofte opplever strømbrudd.

Flyplassen ble opprinnelig bare kalt 'Lukla Airport', men ble i 2008 kalt 'Tenzing-Hillary Airport' for å hedre de to første personene som klatret Mount Everest; Edmund Hillary og sherpaen Tenzing Norgay.

Courchevel Airport

Også i Frankrike finner du en flyplass som er utrolig farlig å lande i på grunn av de omkringliggende fjelltoppene.

Rullebanen på 'Courchevel Airport' er omgitt av høye fjelltopper, akkurat som den ligger i en skråning med en skråning på 18,5 grader.

Og dette kompliseres ytterligere av at rullebanen bare er 537 meter lang.

Til sammenligning er de fleste kommersielle rullebaner minst to kilometer lange, og flere er mer enn fire kilometer lange.

Flyplassen er så farlig at den krever et spesielt sertifikat før du kan lande og ta av fra den.

Juancho E. Yrausquin Airport

På øya Saba i De nederlandske Antillene i Karibien er en flyplass bygget i 1963.

Flyplassen heter 'Juancho E. Yrausquin Airport' og ligger på Flat Point i Lower Zion's Hill. Det er omgitt av høye åser og havet, og det er ikke mye rom for feil.

Flyplassen er stolt "eier" av verdens korteste rullebane på snaue 395 meter.

På grunn av den korte rullebanen er bare tre flytyper godkjent for å lande på flyplassen, og ingen av dem er jetfly.