Dette er hemmeligheden bag et stramt underliv

Bekkenbunnen din spiller en mye større rolle i et sunt og velfungerende sexliv enn du kanskje skulle tro.

Det er nemlig bekkenbunnsmusklene dine som trekker seg sammen når du får en orgasme. Med en sterk muskulatur vil du oppleve økt følsomhet og oppleve at det er lettere å få orgasme, mens du med en slapp muskulatur vil kunne oppleve mindre følsomhet og færre orgasmer. Dette er en av mange gode grunner til at det er alfa og omega å trene underlivet ditt. 

I samarbeid med stifteren av Sinful.no, Mathilde Mackowski, ser vi her nærmere på fordelene ved en sterk bekkenbunnsmuskulatur, og hvordan du kan trene den til å bli enda sterkere. 

Derfor skal du trene bekkenbunnen din

En slapp bekkenbunnsmuskulatur kan komme til uttrykk på mange forskjellige måter. Det kan være du opplever at det er vanskelig å holde tett, særlig ved fysisk aktivitet, kanskje opplever du smerter ved samleie eller føler at du har mistet følsomheten under sex. 

Den gode nyheten er at du enkelt kan trene opp bekkenbunnsmuskulaturen din igjen, på akkurat samme måte som du ville trene for å få sterkere armmuskler eller magemuskler. 

Ifølge professor Kari Bø fra Norges idrettshøgskole som har forsket i bekkenbunnstrening i mer enn 25 år, er trening faktisk det eneste som faktisk virker. 

Sammen med sin forskergruppe fant hun frem til at bekkenbunnen reagerer på samme måte som alle andre muskler ved muskeltrening. Derfor håper hun at flere vil inkludere bekkenbunnen som en del av treningsrutinen. 

Selv har hun på bakgrunn av forskningen utviklet et treningsprogram for å oppnå et stramt underliv. I grove trekk går det ut på å gjøre knipeøvelser, som griper hardt fatt i musklene omkring urinrøret, skjeden og endetarmen. Øvelsene holdes i seks til åtte sekunder før du gir slipp. De kan utføres i mange varianter, for eksempel sittende, stående, med spredte ben eller på alle fire. 

Tren med vaginakuler

Mange har (dessverre) en feilaktig oppfattelse av at det kun er modne kvinner som har problemer med å holde på vannet, eller at kun kvinner som har hatt komplikasjoner i forbindelse med graviditet og fødsel, har behov for bekkenbunnstrening. Dette er ganske enkelt helt feil. 

Det korrekte er, at regelmessig trening av bekkenbunnen kan hjelpe med å unngå problemer som inkontinens og problemer som er oppstått i kjølvannet av en fødsel, men det virkelig smarte er at bekkenbunnstrening også bidrar til at underlivet blir sterkere, strammere og mer motstandsdyktig. Og det har jo sine helt åpenlyse fordeler. Her kan trening med vaginakuler være en stor hjelp.

Uanset om du har en slapp bekkenbunnsmuskulatur eller ej, er det en god idé å trene for å forebygge at du eventuelt en gang i fremtiden får problemer med det.

Her kan vaginakuler være en stor hjelp, og utfordre deg på en sånn måte at treningen blir enda mer effektiv.

Hos Sinful.no finner du et bredt utvalg av bekkenbunnskuler som hjelper med å holde bekkenbunnen din i form. De kommer i mange forskjellige varianter både til deg som er nybegynner og deg som er øvet.

Du kan både kaste deg over en eller flere kuler, tunge eller lette kuler, eller til og med kuler som er koblet til en app, sånn at du kan registrere hvor sterk du er, og få hjelp til å utarbeide spesielle treningsprogrammer tilpasset til kun deg.

Kulen, eller kulene, brukes ved å føre de forsiktig inn i skjeden. Du kan med fordel bruke en god glidekrem for å gjøre innføringen mer behagelig. Når vaginakulen, eller -kulene, er ført inn, utfører du de samme knipeøvelsene som du ellers ville ha gjort uten kuler. På akkurat samme måte som med annen styrketrening, hjelper kulens vekt deg med å gjøre treningen mer effektiv. Etter treningen, renser du kulene med vann eller med et rensemiddel for sexleketøy.

Lider du av tørre slimhinner eller manglende sexlyst som en følge av overgangsalder og/eller fallende østrogenproduksjon, kan trening med vaginakuler også hjelpe, fordi det øker blodgjennomstrømningen og blodsirkulasjonen i underlivet. Når du styrker muskulaturen, øker elastisiteten og fuktigheten i vagina, og du får alle de fordelaktige virkningene av en sunnere skjede. 

På mange måter er trening med vaginakuler en rask og enkel snarvei til et sunnere underliv og et mer tilfredsstillende sexliv.