På flyttefot – ikke glem å sende flyttemeldingen din i tide

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

I Norge er det mange incentiver for å eie sin egen bolig, noe som fører til at det er mye som må gjøres når du først skal flytte fra et sted til et annet. Utvask, flytting av ting, overtakelse og eventuell oppussing – det er mye som skjer i løpet av kort tid. Da er det fort gjort å glemme flyttemeldingen. Derfor er det smart å få den på plass allerede når du får vite flyttedato.

Å melde flytting til Folkeregisteret påvirker skatt og mye mer

Å sende adresseendring til Folkeregisteret er noe av det aller første du bør gjøre. Den folkeregistrerte adressen skal stemme overens med korrekt bostedsadresse. Hvis du bruker en tjeneste som Flyttesiden, vil du få et ferdig utfylt skjema som du kan bruke når du skal oppdatere Folkeregisteret. Denne endringen vil også føre til at flere andre statlige og kommunale tjenester oppdateres.

Husk på at adressen i Folkeregisteret påvirker flere ting som har med skatt å gjøre. Det er denne adressen som bestemmer hvor kommuneskatten går, men i tillegg er det viktig at adressen er riktig med tanke på alt fra pendling til eventuell skatt på salg av bolig. Det er helt enkelt mye enklere at adressen er riktig for dag én, istedenfor at du må rydde opp med Skatteetaten i etterkant.

Sørg for å unngå unødvendige regninger – send flyttemelding til alle

Noen få tjenester vil avsluttes «av seg selv» når du flytter, for eksempel er det som regel megleren som sender inn skjema der utflytter og innflytter har lest av målerstand. Likevel går det ikke alltid på skinner, så sjekk status på både strøm- og nettleveranse etter noen uker.

Svært mange andre abonnementstjenester, fra bredbånd til matkasser og frokostleveringer, vil åpenbart ikke oppdateres automatisk. Det kan bli både kostbart og vanskelig å følge opp, pass på at adresseendringen er sendt i god tid før flytting. Tjenesten Flyttesiden kan være en god hjelp, i og med at du går igjennom ulike leverandører basert på kategori. Det er fort gjort å overse noe, men med en slik systematisk tilnærming er du så godt sikret som mulig.

Kompletter adresseendringen med videresending

Helt til slutt kan det være smart å komplettere riktig adresseendring med utvidet periode for videresending. Mange avsendere vil forhåpentligvis ta seg bryet med å søke etter ny adresse hvis de får noe i retur, men du kan aldri være sikker. Posten tilbyr kostnadsfri videresending av post i to måneder, noe som kan dekke det mest grunnleggende behovet for å fange opp eventuelle forglemmelser. Imidlertid er det mulig å utvide denne perioden, noe som kan være gull verdt hvis du fortsatt er litt usikker på om du virkelig har fått med deg absolutt alle kontakter i flyttemeldingen din.