Norge forbyr omstridt Facebook-verktøy

19/07/2023 07:30

Emma

Teknologi
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Datatilsynet forbyr atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram, men Meta er uenig i avgjørelsen.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Meta får nå forbud mot å tilpasse annonser basert på overvåking og profilering av norske brukere på Facebook og Instagram.

Det opplyser Datatilsynet i en pressemelding.

Forbudet, som i utgangspunktet gjelder fra 4. august og i tre måneder, kommer etter at det irske datatilsynet i desember avgjorde at Meta, selskapet bak Facebook og Instagram, driver ulovlig atferdsmarkedsføring.

Beslutningen ble tatt på vegne av datatilsynet i hele EØS-området, som også omfatter Danmark.

Datatilsynet opplyser at Meta siden har gjort «noen endringer», men etter  at EU-domstolen i begynnelsen av juli slo fast at Meta fortsatt ikke overholder loven, velger det danske datatilsynet nå å gripe inn.

- Datatilsynets avgjørelse forbyr ikke Facebook eller Instagram i Norge. Hensikten er imidlertid å sikre at innbyggerne kan bruke tjenestene på en trygg måte og at deres rettigheter blir ivaretatt, sier Tobias Judin, leder for International Data Protection Agencys internasjonale avdeling.

Dersom Meta ikke etterkommer vedtaket, risikerer selskapet bøter på opptil én million norske kroner dagen, skriver Datatilsynet.

Ikke totalforbud mot markedsføring

Det midlertidige forbudet innebærer imidlertid ikke at markedsføring tilpasset den enkelte bruker forbys i Norge. Meta kan fortsette å målrette markedsføring basert på informasjon som brukerne selv har delt på sosiale medier, som kjønn, alder og bosted.

Det hindrer heller ikke Meta i å vise atferdsmarkedsføring hvis brukerne har samtykket til det.

- Alle forretningsmodeller må respektere personvern som en menneskerettighet. Brukerne må ha tilstrekkelig kontroll over egne data, og sporingen må begrenses, sier Tobias Judin.

Datatilsynet skriver videre at det er Meta som bestemmer hvilket innhold du ser, og dermed også hva du ikke ser. Dermed kan atferdsmarkedsføring «forsterke eksisterende stereotypier eller føre til urettferdig diskriminering av ulike grupper», heter det.

En hastesak for Datatilsynet

Det er vanligvis det irske datatilsynet som fører tilsyn med Meta på vegne av landene i EØS, ettersom selskapet har sitt europeiske hovedkvarter i hovedstaden Dublin. Norge kan imidlertid gå til sak mot Meta i hastesaker og fatte vedtak som er gyldige i tre måneder.

Nå har Datatilsynet besluttet at vilkårene for en hastesak er oppfylt, blant annet fordi Meta ikke har fulgt avgjørelsen fra EU-domstolen.

Meta har uttalt seg om saken og er uenig i tilsynets avgjørelse. Nå har Meta mulighet til å anke avgjørelsen til Oslo tingrett.