Derfor bruker du mer penger enn du trodde på IKEA

21/04/2025 09:00

Sofie

UNDERHOLDNING
Foto: Eusebio Torres / Shutterstock
Har du noen gang gått inn på IKEA for å kjøpe en enkel gulvlampe - men kom ut med en hel handlekurv full av lys, planter og oppbevaringsbokser?

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Du er langt fra alene. Ifølge markedsføringsekspert Terry Fisher ligger det en nøye gjennomtenkt strategi bak.

Dette melder Express.

1. IKEA-labyrinten

IKEA-varehusene er bevisst utformet som en labyrint. Kunden ledes gjennom en svingete vei med få snarveier og passerer dermed alle produktkategorier – uansett om de trenger noe der eller ikke. Dette øker risikoen for impulskjøp betraktelig. Innen du kommer til kassen, har hjernen din allerede rettferdiggjort alle de små tingene du legger i handlekurven.

2. Fullt møblerte rom gjør drømmer til virkelighet

IKEA selger ikke bare møbler – de selger en livsstil. Når du ser et komplett, pent innredet soverom, er det lett å bli inspirert. Kanskje du bare skulle kjøpe en seng, men plutselig føler du at du også trenger lamper, puter og nattbord.

3. Prisforankring: Lokkegods først

Det første du møter i butikken er ofte billige basisvarer. Det skaper en følelse av at «alt på IKEA er rimelig», noe som gjør at du senere er mer tilbøyelig til å akseptere høyere priser på for eksempel sofaer eller garderober. Metoden kalles prisankring – og den fungerer.

4. Markedshallen – fristelsene du ikke visste du ville ha

Mot slutten av runden havner du i Markedshallen, fylt med små og billige produkter som kjøkkenutstyr, stearinlys og oppbevaringsløsninger. De føler seg uskyldige hver for seg – men summen av kvitteringen vokser raskt.

5. Billig mat som belønning

Hva med en billig pølse eller noen kjøttboller til slutt? IKEA bruker mat som en psykologisk belønning – du har «slitt deg gjennom» butikken og føler at du fortjener noe godt. Resultatet? Du forlater butikken mett, fornøyd – og med følelsen av at du har gjort en forskjell. Selv om kontoen kan si noe annet.

Slik unngår du IKEA-fellen

Ekspertens beste råd:

  • Skriv en oversiktlig handleliste og hold deg til den.

  • "Se deg rundt" er en felle - unngå den.

  • Gå rett til det du trenger og hopp over markedshallen, med mindre det er absolutt nødvendig.

Hos IKEA er det ikke bare møblene som er smarte – markedsføringen er minst like gjennomtenkt.