En familiemiddag kan være en flott opplevelse – ingen oppvask, deilig mat og mye tid sammen. Men for personalet på restauranten kan det ofte være en helt annen historie.
Selv om barn ofte får skylden for rotet og kaoset, er det overraskende ofte foreldrene som er de største utfordringene.
Alana Fineman, en servitør og TikTok-skaper som jobber på en travel restaurant i California, forklarer at det faktisk er foreldrene som gjør jobben vanskeligere for servitørene. Hennes fem observasjoner, som hun deler i et intervju med Today, er til å relatere til.
1. Å gjøre bordet til en slagmark
Jada, barn søler, det er helt normalt. Men det er forskjell på noen få pommes frites som har falt ned og et bord som ser ut som et barnebursdagsselskap med konfetti, ketchup-tegninger og sukkerposer over det hele. Når foreldrene ikke griper inn, ender oppryddinga opp hos personalet – og de har allerede nok å gjøre.
2. Barn som løper rundt mellom bordene
Noen foreldre ser visstnok på restauranten som en lekeplass. Men barn som løper rundt mellom bordene utgjør en sikkerhetsrisiko.
Servitørene med varme tallerkener eller store tallerkener kan ikke unngå det hvis et barn plutselig løper foran dem. Det har allerede vært mange hendelser der barn var nær ved å bli truffet av varm mat, eller der kelneren selv ble skadet.
3. Bruk av servitøren som undervisningsassistent
Det er søtt når barn prøver å bestille mat selv, men hvis foreldre insisterer på å vente på at barnet skal lære midt i maset, kan det bli et problem.
Servitørene har sjelden tid til å lære bort denne typen ting når de sjonglerer flere bord samtidig. Det er lurt å velge riktig tidspunkt for lærerike øyeblikk.
4. Urealistiske krav fra kresne barn
Mange barn er kresne – det er ikke noe nytt. Men noen foreldre forventer at kjøkkenet skal endre hele menyen for å imøtekomme barnets preferanser. Kjøkkenet er ikke en privat kokk, og hvis det er travelt, er det rett og slett ikke alltid mulig å imøtekomme spesielle ønsker. Diskuter gjerne hva som er realistisk med barnet ditt hjemmefra.
5. Å «glemme» barna når man bestiller bord
Noen foreldre mener at små barn ikke bør inkluderes i bordreservasjonen. Men alle barn – selv de som sitter i barnestoler – vokser, og restauranten må ta hensyn til dette. Det skjer ofte at en reservasjon for fire plutselig blir til seks fordi «to barn nettopp kom». Dette skaper forsinkelser, forvirring og stress – både for personalet og de andre gjestene.