Fly måtte snu: Pilot manglet ”kjørekort”

05/05/2022 10:15

Emma

Utland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
"Dette er medpiloten din som snakker... Jeg er bare praktikant!". Flyet fra London til New York ble tvunget til å vende tilbake til Heathrow etter at kapteinen ble fortalt at medpiloten ikke hadde fullført treningen sin.

Et Virgin Atlantic-fly til New York ble tvunget til å vende tilbake til London Heathrow etter at medpiloten innrømmet at han ikke hadde bestått sin siste flytest.

Det skriver Daily Mail.

Flyet var over Irland da kapteinen ble fortalt at første offiseren ikke hadde fullført sin trening. Bare 40 minutter inn i flyvninger ble Airbus A330, beordret til å returnere til Heathrow.

Passasjerene landet i USA nesten tre timer senere enn planlagt etter at flyet – som kan frakte nesten 300 passasjerer – ble tvunget til å vente på rullebanen mens en kvalifisert erstatning ble funnet.

Flyselskapet fortalte reisende at problemet var forårsaket av en rota-feil og unnskyldte seg. De forsikret også passasjerene om at sikkerheten ikke var kompromittert, med begge pilotene fullt lisensiert og kvalifisert til å betjene flyet.

Men en kilde sa til The Sun: «Du kunne ha kuttet spenningen i cockpiten med en kniv. Flyet kom så langt som til Irland, og så fant de ut at den første offiseren fortsatt var i trening.»

Kilder fortalte MailOnline at kapteinen på flyet hadde vært en del av Virgin Atlantic i 17 år og hadde fullført tusenvis av timer med flytid.

Og at medpiloten sluttet seg til i 2017 og hadde fått opplæring, fullt lisensiert og fullstendig typerangert i samsvar med britiske forskrifter, men ventet fortsatt på en 'endelig vurdering' -flyvning med Virgin Atlantic.

Artikkelen forsetter under bilde....

Dette er ruten som flyet tok, før de fik en mere erfaren medpilot med. // Foto: Flight Radar

Flyet tok av fra Heathrow klokken 09.41(lokal tid) mandag, før tilbakeslaget ble igangsatt klokken 10.19(lokal tid), og landet deretter tilbake på Heathrow klokken 11.12(lokal tid).

Kilder la til at Virgin Atlantic siden har gjennomgått sine interne prosesser og oppdatert dem i et forsøk på å unngå at det samme skjer igjen.