Mercedes-Benz har blitt tvunget til å fjerne en reklame i Kina etter at den ble kritisert for å fortsette vestlige stereotypier om asiater.
Reklame annonsen ble lagt ut på det kinesiske sosiale medie Weibo på julaften og ble umiddelbart møtt med kritikk.
Ifølge The Independent var kritikken å stamme fra bruken av en modell med aksentuert eyeliner som fikk øynene hennes til å se skjeve ut.
Den kinesiske kommunistpartiets avis, Global Times, har grepet inn i debatten og angrepet Mercedes-reklamen for ikke å være en «objektiv beskrivelse» av kinesisk.
Foto: Mercedes-Benz
Global Times sa at annonsen bare videreførte en vestlig stereotypi og er «partisk og usann».
New York Post rapporterer at en hashtag som oversettes til "The Mercedes-Benz modellens sminke er kontroversiell" fikk mer enn 170 millioner treff på Weibo.
Mange brukere av sosiale medier var sinte på de vestlige stereotypiene som ble portrettert i sminken, med ett innlegg som sa:
"Ingen kinesere vil finne denne typen "skjønnhet" attraktivt" og et annet innlegg angrep Mercedes-Benz som "ondsinnede bakvaskelser" før de ba om "tilstrekkelig årvåkenhet og motangrep".
Mercedes er ikke det første merket som møter kontroverser på kinesiske sosiale medier. Nylig ble Gucci kritisert for en håndveskeannonse som angivelig viser "diskriminerende" kinesiske trekk.
I november måtte Dior-fotograf Chen Man også be om unnskyldning for sin «umodenhet og uvitenhet» da en veskeannonse ble anklaget for å «opprettholde rasestereotyper».
Det har også vært raseri over kinesiske merker som snackselskapet Three Squirrels. Reklamekampanjen fra 2019 ble kritisert for å vise en modell med «altfor skrå øyne» og hår med fletter, som anses å spille inn i vestlige stereotypier av kinesisk.
Cai Niang Niang, modellen som er omtalt i annonsen, svarte på kritikken ved å spørre på sosiale medier 'er jeg ikke kinesisk?' før han skrev at 'det har blitt en morbid besettelse for å skape store problemer ut av normale ting'.