Magien med den stygge julegenseren: Det er derfor vi elsker den

24/12/2023 13:00

Mikkel Sletta

Viralt
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den squishy julegenseren har en helt spesiell historie bak seg

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

I løpet av det siste tiåret har den stygge julegenseren festet seg i høytiden som et symbol på humor og feiring.

Den ikoniske genseren, kjent for sitt syntetiske materiale og juleinspirerte motiver som snømenn, julepynt eller reinsdyr, har fått en helt spesiell plass i våre hjerter som en del av julesesongen. Selv om den er fargesterk og hjerteskjærende øm å se på, har den likevel en helt spesiell hjertevarm aura over seg. Det skriver mediet CNN.

Det tok tid før den squishy julegenseren etablerte seg som en fast del av juletradisjonen. Gensere med juletema begynte å dukke opp på 1950-tallet og ble kalt "Jingle Bell Sweaters". De var langt unna dagens mer ekstreme versjoner og nøt bare begrenset popularitet. Det var først på 1980-tallet, takket være populærkulturen og komedier som «National Lampoon's Christmas Vacation», at julegenseren virkelig ble mainstream. Karakterer som Chevy Chases Clark Griswold gjorde den uvanlige genseren til et klart uttrykk for juleglede.

Etter en kort gjenoppblomstring i popularitet på 1990-tallet, tapte julegenseren terreng og ble ansett som en mote-faux pas ved årtusenskiftet. Men tidlig på 2000-tallet ble det blåst nytt liv i trenden med julegenserfester og arrangementer. Vancouver, British Columbia, var vertskap for den første festen med dette temaet i 2002, og den humoristiske tilnærmingen til å bære den stygge genseren begynte å endre folks syn. Det ble ikke lenger sett på som noe fryktelig gjemt bak i skapet, men i stedet som noe morsomt og festlig.

I løpet av det følgende tiåret utviklet den stygge genseren seg til en ny juletradisjon og ble sammenlignet med vår generasjons misteltein. Motegiganter som Topshop og high-end forhandlere som Nordstrom begynte å omfavne trenden ved å selge sine egne prangende design. Veldedighetsarrangementer som Christmas Jumper Day ble lansert og julegenseren ble et «must-have» ifølge medier som The Telegraph og New York Times.

Kjendiser fra Taylor Swift til Kanye West har omfavnet den stygge genseren, og sosiale medier har ytterligere befestet statusen som et ikon i høytiden. I dag konkurrerer folk om å vise frem julegenseren sin på plattformer som Instagram. 

Den stygge julegenseren har vist seg å være klembar og morsom - en kjærkommen måte å lette på julestresset med et snev av latterlig festtøy.