Markedsførte alkohol mot barn

22/12/2022 12:44

Sofie

Viralt
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Alkoholreklamen får kritikk for å ha markedsført alkohol til barn og unge i strid med retningslinjene. Styret har også bedt Forbrukerombudet vurdere saken.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

"Vi hjelper til med å holde alt fra skolefritidsfester til bursdagsfeiring - det som passer deg, fikser vi!"

Det står det i et Facebook-innlegg fra festarrangør Rive Event fra Roskilde. Innlegget er ledsaget av en film som viser spritflasker.

Ettersom markedsføringen blant annet er rettet mot etterskoleelever i alderen 14-18 år, vurderer Alkoholreklamenemnda at Rive Event i strid med styrets retningslinjer markedsfører alkohol til barn og unge, ifølge en pressemelding.

I et annet innlegg på Facebook har Rive Event annonsert en «sommerfest» med fargerike drinker akkompagnert av markeringen 16+.

Alkoholreklamestyret anser også disse bildene i forbindelse med markedsføring av et arrangement i et diskotek som alkoholmarkedsføring rettet mot mindreårige.

Styret bemerker at det er en skjerpende omstendighet at styret i mars 2022 kritiserte Rive Event i en tilsvarende sak angående markedsføring av alkohol rettet mot barn og unge.

– Barn, unge og alkohol hører ikke sammen, så det er svært alvorlig at dette er alkoholmarkedsføring rettet mot unge helt ned i 14-årsalderen, sier styreleder i Alkoholreklamestyret, Marlene Winther Plas.

Som følge av sakens konkrete innhold og omstendigheter har Alkoholreklamenemnda anmodet Forbrukerombudet om å vurdere saken etter markedsføringslovens regler.

Videre vil styret i kommende periode holde et spesielt øye med Rive Events markedsføring av alkohol. Les vedtaket her.