Avslørt i en støttemur: Gigantiske amfibier fra 240 millioner år tilbake

23/05/2024 20:00

Sofie

Foto: YouTube
Arenaerpeton supinatus ble oppdaget i stein skåret fra et nærliggende steinbrudd og skal ha blitt brukt til en vegg i en hage.

Et 240 millioner år gammelt fossil av en amfibie ble funnet i en støttemur på 1990-tallet. Dette betydelige funnet har blitt formelt navngitt og beskrevet av forskere ved University of New South Wales (UNSW Sydney) og Australian Museum.

Fossilet ble opprinnelig oppdaget av en pensjonert kyllingbonde i stein fra et lokalt steinbrudd. Disse steinene var ment å brukes til å bygge en vegg i hagen, og fossilet ble deretter donert til Australian Museum i Sydney.

Beskrivelse av Arenaerpeton supinatus

Paleontolog Lachlan Hart, som har flere roller ved UNSW Science og Australian Museum, sier at fossilet - kalt Arenaerpeton supinatus - viser nesten hele skjelettet. Bemerkelsesverdig nok viser den også konturene av huden.

"Dette fossilet er et unikt eksempel på en gruppe utdødde dyr kjent som temnospondyler som levde før og under dinosaurenes tid," sa Hart, en doktorgradsstudent ved School of Biological, Earth and Environmental Sciences (BEES) ved UNSW. ifølge SciTechDaily.

"Vi finner sjelden skjeletter hvor hodet og kroppen fortsatt er forbundet, og bevaring av bløtvev er enda sjeldnere."

Habitat og utseende

Arenaerpeton levde i ferskvann i det som nå er kjent som Sydney-bassenget under triasperioden, for 240 millioner år siden. Hart sier at den sannsynligvis jaktet på andre fisker som Cleitrolepis, men utover det er det ikke mye bevis for å fortelle oss om de andre dyrene Arenaerpeton delte land og vann med.

"Overfladisk er Arenaerpeton veldig lik den moderne kinesiske gigantiske salamanderen - spesielt i form av hodet," sier Hart.

"Men av størrelsen på ribbeina og omrisset av bløtvevet på fossilet, kan vi se at det var betydelig tyngre bygget enn dets levende etterkommere. Det hadde også noen ganske grove tenner, inkludert et par hoggtennlignende hjørnetenner. ."

Betydningen av oppdagelsen

Hart sier at det spennende med funnet er at Arenaerpeton er stort. Det er beregnet å være ca 1,2 meter fra hode til hale. De fleste andre nært beslektede dyr som levde på samme tid var små.

"Den siste av temnospondylene var i Australia 120 millioner år etter Arenaerpeton, og noen vokste til massive størrelser. Fossilregistreringen av temnospondylene spenner over to masseutryddelser, så kanskje denne utviklingen til økt størrelse hjalp dem til å overleve lenger," står det.

Dr. Matthew McCurry, førsteamanuensis ved UNSWs School of BEES og kurator for paleontologi ved Australian Museum, sier fossilet er et betydelig funn.

"Dette er et av de viktigste fossilene som er funnet i New South Wales de siste 30 årene, så det er spennende å beskrive det formelt. Det representerer en betydelig del av Australias historie," sier Dr. McCurry, som også er medforfatter på studien, som ble publisert i Journal of Vertebrate Paleontology.

Se videoen nedenfor eller ved å trykke på linken her.