Ekstremt sjeldent syn: Svart hull ‘spiser’ en jordklode i sekundet

15/06/2022 13:40

Det har ikke blitt sett på veldig, veldig mange år.

Plassen er en gigantisk størrelse som få mennesker virkelig forstår. Avstanden mellom forskjellige planeter er gigantisk.

Legg til konsepter som galakse, asteroide og rødforskyvning.

Plassen er svært spesialisert studiefelt, men samtidig veldig fascinerende. For eksempel tar spørsmålet om det er liv i rommet mye plass blant fagfolk. Over hele verden er det forskere som stadig prøver å få ny kunnskap om det enorme rommet jorden er omgitt av.

Noen ganger oppdages svært sjeldne fenomener, og dette har nettopp skjedd. Astronomer har funnet det raskest voksende sorte hullet som har eksistert de siste ni milliarder årene.

Det opplyser Australian National University (ANU) onsdag, ifølge DR.

Det svarte hullet, som har en masse tilsvarende tre millioner soler, opptar tilsvarende en klode hvert sekund. Det skinner 7000 ganger lysere enn alt lyset i galaksen vår, ifølge det internasjonale laget, ledet av astronomer fra ANU, som oppdaget det svarte hullet.

- Astronomer har lett etter slike gjenstander i mer enn 50 år. De har funnet tusenvis som er svakere, men dette skinner utrolig fort og gikk ubemerket hen, sier Christopher Onken, forskningssjef ved ANU.

Christopher Onken kaller det svarte hullet en "veldig stor og uventet nål i en høystakk".

- Nå vil vi vite hvorfor dette er annerledes - har noe katastrofalt skjedd? Kanskje to store galakser har kollidert med hverandre, og dette har kanalisert mye materiale inn i det svarte hullet, sier Christopher Onken.

Funnet er derfor stort og svært, svært sjeldent.