Forskere bekrefter: Et av de eldste tegn på liv

16/11/2022 10:01

Forskere har nå undersøkt den lagdelte steinen på bildet, og de konkluderer med at den ble skapt av mikrobielle prosesser for nesten 3,5 milliarder år siden. / Foto: Keyron Hickman-Lewis
Spesielle strukturer i en australsk stein vitner om livet på jorden så mye som 3,5 milliarder år siden.

I steiner funnet i Vest-Australia, skjuler det seg et av de eldste livstegnene.

De lagdelte bergartene kalles stromatolitter, og en studie konkluderer nå med at de faktisk ble skapt av levende mikroorganismer for 3,48 milliarder år siden.

Det skriver Live Science, ifølge Videnskab.dk.

Sporene av liv i disse stromatolittene har blitt lekket ut i mange milliarder år, og reiser spørsmål om de faktisk ble skapt av levende organismer eller bare skapt av andre geologiske fenomener.

Dette er tvilen forskerne bak studien nå adresserer:

"Vi var i stand til å finne spesifikke mikrostrukturer i bestemte lag av disse bergarter som er sterke bevis på en biologisk prosess, " sa Keyron Hickman-Lewis, studiens hovedforsker og paleontolog ved Natural History Museum i London, til LiveScience.

Disse nesten 3,5 milliarder år gamle fossilene rangerer godt på listen over de tidligste livstegnene, men det er fortsatt mye opp til stromatolitter fra grønlandske bergarter, som anslås å være 3,70 milliarder år gamle, og potensielt har enda eldre liv blitt funnet i Canada.