Forskere har fanget opp et radiosignal fra en fjern planet: Øker muligheten for liv betydelig

14/05/2023 19:50

Mikkel Sletta

En rekke forskere mener de har funnet en fjern planet som godt kan ha vært bebodd.

Gjennom menneskehetens historie har store spørsmål dukket opp.

Heldigvis har vitenskapen klart å svare på de fleste av dem. Det er imidlertid noen vi ennå ikke har besvart.

En av dem er om det finnes annet liv i universet enn oss. Det er ikke sikkert vi noen gang får svaret, men ifølge et team av forskere er vi nå nærmere svaret enn vi noen gang har vært før.

Dette skriver TV2.

Ifølge The Independent har forskerne publisert en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Nature Astronomy, der de beskriver at de har mottatt et radiosignal fra en planet som ligger 12 lysår – tilsvarende 9,5 billioner kilometer – unna.

Planeten, som går under det fengende navnet YZ Ceti b, er derfor muligens bebodd av en slags vesener, ifølge forskerne.

Ikke nedstammet fra romvesener

Før du blir for begeistret for grønne romvesener som sender radiosignaler til jorden, må jeg dessverre skuffe deg.

Radiosignalene som forskerne har fanget opp, antas ikke å sendes ut av levende vesener.

I stedet tror forskerne at radiosignalene oppstår fordi planetens magnetfelt samhandler med stjernen som fungerer som solen for YZ Ceti b.

Imidlertid indikerer radiosignalet ifølge forskerne at planeten har sitt eget magnetfelt, akkurat som jorden, og dette er ifølge The Independent viktig for at det skal være liv på planeten.

Magnetfeltet beskytter planeten mot solens stråler, og magnetfeltet er derfor et tegn på at det kan være liv på den fjerne steinplaneten.

Forskerne vil derfor nå undersøke planeten nærmere.