Tidenes største komet på vei mot solen: 15 ganger så stor som Mount Everest

14/02/2022 12:04

Astronomer har oppdaget en gigantisk komet dobbelt så stor som kometen som så langt har vært på førsteplass som den største kjente kometen.

Forskere har  ifølge Vice bekreftet at de har oppdaget en komet som tar prisen på den største "standard" kometen som noen gang er oppdaget.

Kometen er ca 137 kilometer i diameter, noe som tilsvarer å ha en diameter så lenge som mer enn 15 Mount Everests, og det er også dobbelt så stort som forrige førsteplass; Hale-Bopp komet.

Den nylig oppdagede kometen har fått det vitenskapelige navnet C/2014 UN271, men kan også kalles Bernardinelli-Bernstein-kometen (BB), da astronomene som oppdaget kometen i fjor fikk navnet Pedro Bernardinelli og Gary Bernstein.

De to oppdaget kometen i noen arkivbilder fra 2014 i fjor, og derfor er en del av kometens vitenskapelige navn 2014.

Bb er på vei mot solen, og kommer nærmest jorden på 21 januar 2031, og det er derfor dagen for å holde øye med himmelen hvis du vil ha en sjanse til å få et glimt av den enorme kometen, som er spesiell på flere måter enn en.

Ifølge en ny studie på kometen, ledet av astronomen Emmanuel Lellouch fra Observatoire de Paris i Frankrike, er kometen også "en av de mest uberørte kometene som noen gang er observert."

Lellouch og kolleger har uttalt at BB er den største "standard" kometen, men at det faktisk er en komet som heter Centaur 95P / Chiron, som er større da den har en diameter på 193 kilometer. Denne kometen er imidlertid ikke en "standard" komet.

BB komet "er standard i den forstand at aktiviteten er ensartet [...] [og det er] stille lysere når det kommer nærmere solen (akkurat nå er det 20 AU borte)," forklarte Lellouch.

Han utdypet at "Centaur 95P7Chiron også utviser kometlignende aktivitet, men på en uregelmessig måte [...]", noe som gjør BB til den største kjente "standard" kometen, men teknisk sett bare den nest største kjente kometen, siden Centaur 95P / Chiron er større.

BB-kometen er også den største kometen fra Oortskyen, som er en sverm av utallige små iskropper som går i bane rundt solsystemet vårt.

Uavhengig av kometens tittel som "største" eller ikke, er det utvilsomt at den kan gi viktig kunnskap til forskere, og kometen vil derfor bli nøye overvåket de neste årene når den beveger seg nærmere solen.

Således, ifølge studien, vil det "være av høy verdi" å måle kometens kjemiske sammensetning når den nærmer seg perihelion, som er stedet i et objekts bane der det er nærmest solen.

«Vi håper å oppdage gasser fra kometen (så langt ingen er målt) og måle produksjonsratene som en funksjon av avstanden til solen, sier Lellouch.

Men hvis du er bekymret for at den enorme kometen er på vei mot solen, kan du slappe helt av. Selv om 137 kilometer høres stort ut, bør man huske på at universet mildt sagt er mye større enn vår lille "verden" her på jorden.

Til sammenligning er jordens diameter  12.742 kilometer, månens er 3.475 kilometer, og Solens er hele 1.392.700 kilomts, og BB er dermed bare et lite sandkorn sammenlignet med solen.