Forside NYHETER Etter massiv kritikk: Nå gjør Rema 1000 store endringer

Etter massiv kritikk: Nå gjør Rema 1000 store endringer

Rema 1000
Shutterstock

Rema 1000 innrømmer feil.

Akkurat nå leser andre

Rema 1000 legger nå om julekampanjen sin etter sterk kritikk de siste dagene. Kampanjen, som er laget i samarbeid med Frelsesarmeen, har blitt møtt med reaksjoner der den blant annet er omtalt som usmakelig. Det skriver Dagbladet.

Mange har ment at kjeden brukte veldedighet som en omfattende reklameplattform, og at satsingen i større grad promoterte Rema 1000 enn den løftet fram Frelsesarmeens arbeid.

Dagbladet har tidligere skrevet at kampanjen skapte irritasjon fordi Rema 1000 tydelig frontet sin egen donasjon på én million kroner.

Flere reagerte på at reklameeffekten av kampanjen kunne være langt mer verdt enn selve beløpet. I tillegg ble det pekt på at deler av støtten kunne gis i form av gavekort i Rema-butikker, noe som ifølge kritikerne kunne gjøre at penger i praksis fant veien tilbake til kjeden.

Nå erkjenner Rema 1000 at kampanjen ikke fungerte som planlagt. Salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye sier at de ønsket å bidra til giverglede og støtte Frelsesarmeens arbeid, men at resultatet ikke ble slik de hadde tenkt:

Les også

«Målet med kampanjen har hele tiden vært å bidra til Frelsesarmeens viktige arbeid, både gjennom støtten vi selv gir og ved å inspirere til giverglede. Dessverre fikk vi det ikke til like godt som vi hadde tenkt, og det er vi lei oss for,» sier Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør i Rema 1000.

Hun forteller at Rema 1000s egen hoveddel av julekampanjen nå er avsluttet. Som et konkret grep gir kjeden mer av plassen sin til Frelsesarmeen alene, for å sikre at fokuset flyttes over på organisasjonens arbeid og innsamling:

«For å sikre givererglede til Frelsesarmeen, har de overlatt flere av sine medieflater til Frelsesarmeen alene», sier Melbye.

Mellbye understreker at hensikten er å få Frelsesarmeens budskap tydeligere fram i resten av kampanjeperioden:

«Slik håper vi å bidra til at budskapet om Frelsesarmeens viktige arbeid kommer tydelig fram.»

Les også

Hun legger også vekt på at Frelsesarmeen mottar pengene direkte og selv avgjør hvordan midlene skal brukes:

«Det er også viktig for oss å få tydelig fram at alle midler som er samlet inn går direkte til Frelsesarmeen, og det er Frelsesarmeen som bestemmer hvordan pengdene brukes for å hjelpe dem som trenger det mest», sier hun.

Samtidig har markedsføringseksperter vært tydelige på hvorfor reaksjonene ble så sterke. En av dem, Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania, har pekt på at kampanjen traff et ømt punkt i en bransje som allerede er under press og offentlig kritikk.

Han mener mange ble provosert av at Rema fremhevet en relativt liten donasjon, samtidig som dagligvarebransjen forbindes med store overskudd og store eieruttak.

Tangen har også argumentert for at det lett kan slå feil når kommersielle aktører kobler seg på moralske eller veldedige budskap, fordi folk fort leser det som omdømmebygging mer enn reell støtte.

Les også

Ads by MGDK