For over 20 år siden satt en ung entreprenør i en kjeller og tastet kode til langt på natt. Nå er idéen hans solgt for over 48 milliarder norske kroner.
Akkurat nå leser andre
Madutbringningstjenesten Just Eat – som i dag er kjent i store deler av verden – startet som et lite prosjekt med en stor drøm. Mandag ble det klart at EU har godkjent salget av selskapet til det nederlandske investeringsselskapet Prosus. Prislapp: godt over 30 milliarder danske kroner. Det skriver TvSyd.
Historien begynner på starten av 2000-tallet, da Jesper Buch sammen med to partnere bestemte seg for å gjøre bestilling av pizza enklere. Løsningen ble et nettsted som kunne sende ordrene rett til restaurantens kjøkken. Den første serveren sto i kjelleren i Kolding sentrum – og tok imot de aller første bestillingene.
«Vi jobbet døgnet rundt. Det var ingen som trodde vi kunne bygge noe stort fra en kjeller», har Buch tidligere fortalt i intervjuer.
Suksessen lot ikke vente på seg. Etter noen få år ekspanderte Just Eat til utlandet, og i 2011 solgte Jesper Buch sine siste aksjer. Siden den gang har selskapet vokst til en internasjonal gigant med millioner av brukere – og blitt et kjent navn i alt fra London til Sydney.
Den lille serveren som startet det hele, har i dag fått hedersplass i en utstilling i Kolding. Den står der som et symbol på at store ting kan starte på små steder – og at en god idé, kombinert med beinhard innsats, kan forandre et helt marked.
Les også
Og kanskje er det nettopp det som gjør historien ekstra inspirerende: at verdensomspennende suksesser ikke alltid begynner i skyskrapere eller store kontorbygg, men i en kjeller, med en datamaskin, tre gründere – og en idé som traff en sulten verden.