Hver tredje husholdning rammes av økte bompenger.
Akkurat nå leser andre
En ny undersøkelse fra NAF viser at mange husholdninger sliter med økende bompengekostnader. Ifølge Trafikantbarometeret 2025 oppgir én av tre at de ikke tåler en økning på mer enn 500 kroner i måneden.
«Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd,» sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Størst belastning for lavinntektsfamilier
Resultatene viser tydelige forskjeller mellom inntektsgrupper. Blant husholdninger med lav inntekt svarer hele fire av ti at økte bomutgifter vil bli en økonomisk belastning.
«Bompengene er like for alle, og derfor slår det skjevt ut. De med lavest inntekt merker økte bompenger mest,» understreker Handagard.
Hun peker på at «En økning på fem hundre kroner i måneden kan tilsvare det folk får i regning når en ny by innfører bomring.»
Nye bomringer i flere byer
Les også
De siste årene har stadig flere byer innført bompenger som en del av finansieringen av bypakker.
Kristiansund, Haugesund/Karmøy og Tønsberg er blant de nyeste tilfellene.
I tillegg har Kristiansand og Fredrikstad/Sarpsborg inngått byvekstavtaler med staten, som også innebærer bomringer.
Flere betaler – og summene øker
Utviklingen de siste fire årene viser en tydelig økning både i antall betalere og i hvor mye som betales. Mens 18 prosent i 2021 oppga at de ikke betalte bompenger, har tallet sunket til 13 prosent i årets undersøkelse.
I små og mellomstore byer er forskjellen enda større: her har andelen som slipper unna, falt fra 30 til 19 prosent siden forrige stortingsvalg.
Les også
«Flere betaler bompenger, og regningene er høyere. Bypakker og byvekstavtaler betyr at du ikke kan kjøre inn til byene uten å betale bompenger. Men når små byer uten et dekkende kollektivtilbud innfører bypakke, har ikke folk andre alternativ enn å betale i bomringen,» sier Handagard.
Milliardbeløp fra bilistene
Tall fra bompengeselskapene viser at bilistene i 2024 betalte inn rundt 15,5 milliarder kroner. Til sammenligning var beløpet i 2021 på 13,4 milliarder (målt i 2024-kroner).
«Nå har vi bomringer rundt tretten norske byer, og vi er bekymret for at det blir enda flere, uten en skikkelig debatt om hvor usosialt dette rammer,» sier Handagard.
Om undersøkelsen
NAFs Trafikantbarometer er en landsdekkende spørreundersøkelse som gjennomføres annethvert år. I 2021 sto Kantar for arbeidet, med 4087 deltakere. For 2025 ble undersøkelsen utført av Norstat, med 4181 svar.
For kategorien mindre byer og tettsteder er det brukt SSBs sentralitetsindeks, der kommuner i gruppe fire inngår. Eksempler på slike steder er Arendal, Kristiansand, Haugesund, Askøy, Ålesund, Stjørdal, Bodø, Tromsø, Porsgrunn og Skien.