Har du cært i kontakt med ett av de to store flyselskapene i det siste, bør du være oppmerksom.
Akkurat nå leser andre
Nesten 100 millioner mennesker er globale flypassasjerer hvert år – kanskje er du en av dem. Men hva skjer når tryggheten brister i digitale systemer?
Nå har både KLM og Air France slått alarm etter at et datainnbrudd rammet deres kundeserviceplattform. Hvis du har vært i kontakt med disse selskapene, kan dine opplysninger være blitt eksponert – og du har rett til å vite hva som skjedde.
Rammet kundeservice
Det var i slutten av juli 2025 at selskapene oppdaget uvanlig aktivitet på en ekstern plattform som benyttes i forbindelse med kundeservice.
Denne plattformen er delt av både KLM og Air France, og ble øyeblikkelig stengt av da bruddet ble oppdaget. Ifølge selskapene er det kun denne tredjepartsplattformen som er rammet – deres interne IT-systemer er uberørte.
Personopplysninger som navn, kontaktinfo som e‑post og telefonnummer, Flying Blue-medlemsnummer med nivå, samt emnelinjer og interne notater fra henvendelser – men ikke selve innholdet i meldingene.
Hva med pass og personnummer?
Les også
Betalingsdetaljer, passnummer, passord, reisehistorikk eller Flying Blue‑poeng og saldo er ifølge selskapet ikke lekket.
Det skriver en rekke internasjonale medier, og du kan finne mer informasjon om datalekket her.
Selskapene har allerede varslet berørte kunder – hovedsakelig via e‑post – og meldt hendelsen til relevante datatilsyn i både Frankrike og Nederland. Tiltak for å hindre gjentakelse er iverksatt.
Dersom du har vært i kontakt med KLM eller Air France via deres kundeserviceplattform, kan visse opplysninger være eksponert, særlig kontaktinformasjon og status i Flying Blue-programmet.
Heldigvis er ingen sensitive opplysninger rammet. Det finnes foreløpig ingen indikasjoner på at SAS er påvirket, selv om de opererer under samme konsern.