Kunstig intelligens skulle revolusjonere drive-in hos Taco Bell. I stedet gikk det fullstendig av hengslene da en kunde «hacket» systemet med en absurd vannbestilling.
Akkurat nå leser andre
Det høres ut som en spøk, men Taco Bells AI-assistent klarte faktisk å godta en bestilling på 18.000 glass vann. Det hele ble fanget på video og delt på Instagram, hvor over 21 millioner brukere har ledd seg skakke av det ufrivillig komiske klippet.
Taco Bell har testet AI-baserte ekspedienter i mer enn 500 drive-in-lokasjoner i USA. Men nå setter de eksperimentet på pause etter at systemet viste seg å være langt mindre smart enn håpet. I videoen hører man hvordan AI’en fortsetter å mase om drikkevalg, selv etter at kunden har bestilt. Resultatet? En absurd ordreliste toppet med tusenvis av vann.
En annen kunde ble så frustrert at han nærmest kastet burritoen i skjermen, fordi AI’en tvang ekstra drikkevarer inn i bestillingen hans.
«AI’en overrasker meg noen ganger, men innimellom svikter den også», innrømmer Taco Bells teknologisjef Dane Mathews til The Wall Street Journal. Det skriver B.T.
Planen nå er å trekke ut kontakten i de travleste periodene og la ekte mennesker ta over bak mikrofonen. Det er tross alt lettere å stanse en vanvittig bestilling før noen faktisk får levert en lastebil med vann.
Les også
Taco Bell er ikke alene om å ha AI-trøbbel. McDonald’s måtte droppe sin kunstige ekspedient i fjor etter at den begynte å legge bacon på isdesserten og legge til nuggets for hundrevis av dollar.
Til tross for tabbene har Taco Bells AI faktisk klart å ta imot over to millioner bestillinger. Men det er nok vannstuntet som vil gå inn i historiebøkene.
Teknologien løper kanskje litt foran sin tid, men når AI begynner å fylle bilene med vann og bacon-is, er det kanskje på tide å la menneskene ta rattet igjen – i hvert fall til systemet vet forskjellen på en middag og en vannkrig.