Et tiår som ubestridt ener er over. Nå har kundene valgt seg en ny dagligvarefavoritt – og den gamle giganten må ta til takke med sølv.
Akkurat nå leser andre
Et lite supermarkedsdrama har utspilt seg i Danmark: Etter hele ti år på førsteplass, har Rema 1000 blitt dyttet ned fra tronen. Meny er nå kåret til folkets nye favoritt i den store kundeundersøkelsen fra Loyalty Group.
«Det har vært et tydelig mål for oss å komme på topp i denne målingen. At vi har klart det, er vi utrolig stolte av», sier Meny-sjef Richo Boss. Det skriver B.T.
Undersøkelsen, som har fått svar fra nær 4.700 kunder, måler blant annet kvalitet, tillit, service og kundeopplevelse. Og på syv av åtte hovedområder scorer Meny nå høyest.
«Jeg må bare takke våre ansatte – eller «madarbejdere», som vi kaller dem. Det er deres innsats og profesjonalitet som virkelig løfter oss», sier Boss.
Hva skjer med Rema 1000?
Rema 1000 har ligget på topp i ti år, men nå er det slutt – i hvert fall for denne gang. I årets måling har de fått lavere score på alle områder sammenlignet med fjoråret.
Les også
«Det gir oss bare mer motivasjon. Men vi tar av oss hatten for Meny – de har jobbet hardt for dette», sier Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Jonas Schrøder.
«Man skal ikke tro man eier noe for evig», legger han til.
Samtidig peker ekspertene på én viktig utfordring for Rema: De er rett og slett blitt så store at det er vanskeligere å holde toppscorene oppe. Med over 400 butikker og 20.000 ansatte i Danmark, blir det krevende å levere jevnt høy kvalitet over hele linja.
Men det argumentet kjøper ikke Rema 1000 fullt ut selv.
«Vi har fantastiske kjøpmenn, både nye og gamle. Det er det som teller», sier Schrøder.
Kvalitet trumfer pris – nesten
Les også
Selv om Meny nå er best på nesten alt, halter de litt på ett område: «Verdi for pengene». Her havner de bare på en sjuendeplass av ti.
«Vi skal bli bedre her også. Vi jobber med å gjøre våre kampanjer mer synlige, og sørge for at de mest brukte varene har gode priser», sier Boss.
Så hvem vinner neste år?
Konkurransen om handlekurven er tøffere enn noen gang. Meny jubler for førsteplass – Rema skjerper kampviljen. Og kundene? De kan nyte godt av stadig bedre butikker, uansett hvem som topper lista.