Han sa nei til børs og store konsern hele livet. Men i testamentet sitt legger Giorgio Armani opp til noe helt annet.
Akkurat nå leser andre
Da den italienske motekongen Giorgio Armani døde 4. september, 91 år gammel, etterlot han seg et milliardimperium – og et testamente som snur alt på hodet.
Armani var kjent for å ha full kontroll på sitt eget motehus, og han har hele livet sagt nei til å selge seg ut eller la selskapet gå på børs. Han ville holde det italiensk, uavhengig og i egne hender. Derfor vekker det oppsikt at han nå ønsker noe helt annet. Det skriver Ekstrabladet.
Ifølge testamentet, som ble offentliggjort fredag, skal arvingene hans nå selge unna hele selskapet – i puljer. Først 15 prosent innen 18 måneder. Deretter 30 prosent etter tre år, og til slutt de siste 54,9 prosentene etter fem år. Køperen? Gjerne en av tre franske giganter: luksuskonsernet LVMH, kosmetikkselskapet L’Oréal eller brilleprodusenten Essilor Luxottica.
Hvis ingen slår til innen fristen, skal selskapet børsnoteres – og Armani-fondet, som eier arven, beholde 30,1 prosent.
Fondet ledes av designerens nærmeste: hans nevø, niese og mangeårige medarbeider Leo Dell’Orco. Armani hadde ingen egne barn.
Les også
Testamentet kommer overraskende på mange, og viser en helt annen side av den ellers så private og kontrollbevisste designeren. Han som grunnla merket med kjæresten Sergio Galeotti i 1975, bygget det opp stein for stein, og voktet merkevarens italienske sjel.
Bare i 2024 hadde selskapet en årlig omsetning på 17 milliarder kroner. Det inkluderer alt fra parfymer og møbler til de velkjente merkene Giorgio Armani, Emporio Armani og Armani Jeans.
Armanis siste vilje sender sterke signaler: Selv de største ikonene vet når det er på tide å gi slipp. Spørsmålet nå er hvem som får ta over stafettpinnen – og om arven etter Armani vil leve videre slik han ønsket det.