En kampanje hos møbelkjeden Ikea har ført så stor interesse at kjeden ikke kan følge med.
Akkurat nå leser andre
Ikea er kjent for å trekke fulle handlekurver – enten det er nye kolleksjoner, lavprisfavoritter eller de klassiske kjøttbollene i restauranten. Du har sikkert selv gått inn for å kjøpe en kommode eller lampe, og kommet hjem med både puter, servietter og lys nok til hele vinteren og mer enn det.
Men denne høsten har etterspørselen blitt så stor at selv Ikea ikke klarer å levere.
Kampanje ga sjokksalg
En kampanje med fokus på søvn og soverom har ført til uventet høyt salg, og nå advarer selskapet om både forsinkelser og mangel på varer.
Kampanjen ble avsluttet i august, men effekten varer fortsatt. Ifølge selskapet har særlig senger og fjærmadrasser blitt revet bort fra hyllene.
«Jeg tror vi har sett en generell trend mot bedre søvn den siste tiden. Kombinert med vår kampanje, som har hatt fokus på å hjelpe folk til å sove bedre, har det ført til økt salg av senger og fjærmadrasser,» sier Fredrik Norrlid, presseansvarlig i Ikea, til Nyheter24.
Samtidig sortimentsbytte
Les også
Midt i kampanjen har Ikea også satt i gang et sortimentsbytte som ikke er ferdigstilt. Det innebærer blant annet oppdaterte fjærmadrasser.
«Vi forbedrer produktene våre løpende, det gjelder alt vi gjør. Vi fornyer og forbedrer,» sier Norrlid.
Men kombinasjonen av høyt salg og sortimentsendring har ført til at Ikea nå mangler varer på lager og at leveringstiden har blitt lengre.
Leveringstid på ubestemt tid
Hvor lenge kundene må vente på varene sine, kan Ikea ikke si noe sikkert om.
«Den lengre leveringstiden gjelder først og fremst fjærmadrassene, men jeg kan ikke svare på hvor lang ventetiden blir. Det er helt avhengig av hvilken modell det gjelder,» sier Norrlid.
Les også
Egentlig skulle det nye sortimentet rulles ut i januar 2026, men Ikea bekrefter at de nå jobber med å fremskynde lanseringen.