Ikea-kjøttbollen er 40 år og feires ved å fjerne kjøttet.
Akkurat nå leser andre
Det er gått fire tiår siden Ikea for første gang serverte sine svenske kjøttboller, en rett som raskt ble varemerkets kulinariske ikon.
I dag nyter kunder over hele verden fortsatt klassikeren, og hvert år selges det omtrent 1,4 milliarder Ikea-boller globalt.
Ikonisk og elsket over hele verden.
I anledning jubileet har Ikea valgt å endre oppskriften og fjerne kjøttet i bollene.
Ny variant på menyen
Fra den 1. oktober kan gjestene finne en helt ny variant på menyen – falafelbollen. Den lanseres servert med couscous og aioli.
Les også
«Vi er utrolig stolte over å feire 40 år med kjøttboller på Ikea, og gleder oss over å utvide vår bollefamilie ytterligere med den nye falafelbollen. Denne sprø og smakfulle nyheten, servert med couscous og aioli, understreker vårt engasjement for å tilby enda flere plantebaserte alternativer og inspirere til bærekraftige matvalg,» sier IKEA Foodsjef i Norge, Petra Jopen.
Den tradisjonelle kjættbollen forsvinner ikke fra menyen, men i stedet løftes en ny og kjøttfri variant frem i lyset.
Fra kundepleie til matsuksess
Ikeas forhold til mat strekker seg lenger tilbake enn kjøttbollenes debut. Allerede i 1960 åpnet kjeden sin første varehusrestaurant i Älmhult i Sverige. Grunnleggeren, Ingvar Kamprad, hadde en enkel filosofi: «Mette kunder er fornøyde kunder.»
Noen år senere, i 1985, fikk kjøttbollen sin endelige form da Kamprad inviterte den svenske kokken Severin Sjöstedt til å utvikle en oppskrift som kunne serveres globalt.
Etter nesten et år med testing ble oppskriften ferdigstilt – og det er fortsatt den samme som serveres i dag.
Bollefamilien vokser
Les også
Siden den gang har Ikea kontinuerlig eksperimentert med nye varianter. I 2006 kom frosne kjøttboller og sauser på markedet, slik at kundene kunne ta med seg smaken av Sverige hjem.
I 2015 ble kyllingbollene introdusert, og samme år fulgte grønnsaksbollene. Senere har både elg- og laksevarianter vært innom menyen, og plantebollene har gitt et bærekraftig alternativ til den tradisjonelle kjøttvarianten.
Med falafelbollen tar Ikea enda et steg i retning plantebasert mat og bekrefter sin posisjon som en aktør som ønsker å inspirere til mer klimavennlige valg.
En global restaurantgigant
Mange forbinder Ikea først og fremst med møbler, men kjeden er også en betydelig aktør innen servering.
Hvert år besøker mer enn 710 millioner mennesker deres restauranter, som finnes i 473 varehus fordelt på 63 markeder.
Les også
Det gjør Ikea til en av verdens største restaurantkjeder.
Fra oktober kan du selv velge om du vil feire 40 årsjubileet med den tradisjonelle svenske kjættbollen, eller om du vil eksperimentere med den nye varianten som lander på tallerkenen i høst.
