Forside FORBRUKER Test av 31 vinterdekk: Dette er de dårligste av dem...

Test av 31 vinterdekk: Dette er de dårligste av dem alle

Hvert tredje vinterdekk i ny test er uegnet til norske vinterveier.

Akkurat nå leser andre

Prisene på dekk stiger, og flere nordmenn vurderer å kjøpe billigere alternativer når vinteren nærmer seg.

Men en ny stor europeisk test viser at forskjellen mellom gode og dårlige vinterdekk kan være dramatisk – og i verste fall et spørsmål om liv og død.

12 dekk stryker

En lang rekke europeiske bilklubber har testet 31 vinterdekk i størrelsen 225/40 R18 – en størrelse som blant annet passer biler som VW Golf, Skoda Octavia, Kia Ceed og Mercedes A- og B-klasse.

Resultatet er oppsiktsvekkende: Hele 12 av dekkene stryker i testen, mens bare ni oppnådde toppscore.

«Et godt vinterdekk skal ikke bare ha gode egenskaper i dyp snø, men i like stor grad på tørr og særlig våt vei ved lave temperaturer. Det er spesielt viktig her hjemme, hvor vinterveiene ofte er mer våte enn hvite. Derfor er det også bekymringsfullt at hele 12 dekk faller igjennom nettopp her,» sier Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i den danske bilorganiasjonen FDM som deltok i testen.

Les også

Artikkelen fortsetter under bildet

15 meters forskjell i bremselengde

Den største forskjellen kommer fram i bremsetestene på våt vei.

Testens dårligste dekk, Syron Everest 2, brukte hele 47,1 meter på å stoppe fra 80 km/t.

Til sammenligning trengte Goodyear UltraGrip Performance 3 bare 31,7 meter.

Med andre ord: Når bilen med Goodyear sto stille, suste bilen med Syron-dekkene fortsatt av gårde i nesten 46 km/t.

Billigdekk faller gjennom

Les også

Det er særlig budsjettdekk fra ukjente produsenter – ofte fra Kina – som havner på bunnen av testen.

De kjente merkene topper som vanlig listen, både når det gjelder grep, stabilitet og slitestyrke.

«Viktigst er at man velger et dekk som har gode egenskaper på våte og glatte veier. I en kritisk situasjon er godt veigrep helt avgjørende. Det handler om sikkerhet, og den må man aldri gå på kompromiss med – heller ikke selv om man kan spare noen hundrelapper per dekk,» sier Rasmussen.

Norsk lovverk

I Norge finnes det ingen fast dato for når vinterdekk må på, men kjøretøyet skal alltid ha dekk som er egnet for føret. Kravet til mønsterdybde er minimum 3 millimeter om vinteren, men Trygg Trafikk anbefaler minst 4 millimeter.

Blir du stoppet med ulovlige dekk, kan gebyret bli 750 kroner per dekk, og kjører du med sommerdekk på vinterføre, kan du få ytterligere bot og i verste fall bli avskiltet.

Les også

Konklusjonen fra testen er klar: Velg riktig dekk – og unngå de billigste budsjettalternativene. Det kan være forskjellen på å stoppe trygt eller å miste kontrollen.

Ads by MGDK