Forside FORBRUKER Disse blir ikke tatt i fotoboks: Nesten 200.000 slipper unna...

Disse blir ikke tatt i fotoboks: Nesten 200.000 slipper unna bot

Speed Camera,Norway,fotoboks, radar, fartmåler, fartkontrol
Shutterstock

De norskregistrerte kjøretøyene har én ting til felles: De unngår fartsbot selv om de knipses av en fotoboks.

Akkurat nå leser andre

Mens vanlige bilister må betale tårnhøye summer for å kjøre litt for fort, kan en gruppe trafikanter fortsatt tråkke til uten frykt for fotobokser.

Det bekrefter politiet, skriver Teksiden.no.

Fotoboksene virker – men ikke på alle

I dag finnes det rundt 430 fotobokser langs norske veier, og mange flere er på vei. De er plassert på steder med høy ulykkesrisiko, og måler fart enten i enkeltpunkter eller over lengre strekninger.

Tiltaket har virket: Transportøkonomisk institutt har beregnet at antallet drepte og hardt skadde har blitt nesten halvert på strekninger der fotobokser er i bruk.

Likevel finnes det et tydelig smutthull i systemet.

Skiltet er bak, kameraet er foran

Les også

Fotoboksene i Norge tar nemlig kun bilder forfra. Det betyr at motorsykler, som kun har skilt bak, slipper unna.

Selv om motorsyklister også fotograferes, blir sakene langt vanskeligere å følge opp. Hjelm, manglende ansiktsbilde og skiltplassering gjør det krevende å identifisere føreren.

«Det at skiltet er plassert bak på sykkelen og fører har hjelm, gjør det utfordrende for politiet å identifisere fører, men jeg kan si at alle sakene blir registrert og jobbet med ut fra ressurssituasjon,» sier Inger Torill Lindseth Mahle, seksjonssjef ved Politiets ATK-senter til nettstedet Broom.

Kostbare kilometer for andre

De nye bøtesatsene fra mars 2025 viser hvor dyrt det kan bli å havne i fotoboksen:

  • 66 km/t i 50-sone: 8.400 kr og 3 prikker
  • 76 km/t i 60-sone: 7.800 kr
  • 86 km/t i 70-sone: 7.250 kr
  • 6 km/t over fartsgrensen (under 60-sone): 3.150 kr

Ved grove overtredelser kan du også miste førerkortet og måtte møte i retten.

Ingen endring i sikte

Les også

Foreløpig jobbes det ikke med noen løsning for å fange opp skilt bakpå motorsykler.

«Det arbeides ikke med noen løsning for å kunne ta bilde av bakside av kjøretøy. Dette er en sammensatt problemstilling. Fører skal identifiseres. Det kan være vanskelig når det gjelder motorsyklister,» sier Christer Taule Kjerrgård, seniorrådgiver i ATK-seksjonen i Statens vegvesen.

Utrykningspolitiet minner samtidig om at motorsyklister fortsatt kan tas i laserkontroller.

Ads by MGDK