Høstkulda får uønskede gjester til å krype inn under panseret. Flere bilverksteder melder om et rotteproblem som bokstavelig talt tygger bilen din i filler.
Akkurat nå leser andre
Forestill deg at du skal fylle på litt sprinklervæske en tidlig morgen. Du løfter panseret – og der, midt i motorrummet, ligger det revet isolasjon og tygde ledninger. Ikke akkurat den starten på dagen du hadde sett for deg.
Men dette er virkeligheten for stadig flere bilister. Når temperaturen faller, trekker rotter og mus inn i bilene for å finne varme og trygghet. Og de nøyer seg ikke med å bare bo der. De gnafser i vei på ledninger, slanger og isolasjon – og det kan fort bli en dyr fornøyelse.
Ifølge bilverksteder som VIA Biler i Odense og Faaborg Bil-center på Fyn, strømmer det nå på med kunder som oppdager alvorlige gnageskader fra rotter og mus. Flere verksteder rapporterer om nye tilfeller annenhver dag, og noen har måttet sette opp egne rutiner for å håndtere skadedyrene. Det skriver DR.
Sommeren har i tillegg lagt til rette for en rotteeksplosjon. Den har verken vært for våt eller for tørr, og det betyr at rottene har hatt ideelle forhold for å formere seg. En rotte kan få tre til fire kull på en sesong, og nå er mange av dem på jakt etter et varmt og lunt sted å overvintre.
Og ja, bilen din er perfekt.
Hvorfor kommer de inn i bilen?
Les også
Hvis du mistenker at det bor rotter i bilen din, har de flyttet inn av én eller flere av disse grunnene:
- Bolig: Bilen gir beskyttelse mot rovdyr og vær. Hvis den har stått stille lenge, er det enda mer attraktivt.
- Mat: Hvis du lagrer kjæledyrmat i garasjen eller har matrester i bilen, er det som å invitere dem inn.
- Varme: Etter kjøring holder motoren seg varm i flere timer, og det er gull verdt for en kuldesky gnager.
Kan bli kostbart
Problemet er at skadene ikke alltid er synlige med det første. Noen oppdager det først når bilen ikke vil starte, og da er det ofte for sent. Et lite gnag i feil kabel kan sette hele det elektriske systemet ut av spill – spesielt i nyere biler, hvor alt er koblet til avanserte styringssystemer.
Men eldre biler er ikke trygge de heller. Har rottene virkelig fått jobbe i fred, kan hele ledningsnettet måtte byttes. Og da snakker vi store summer. Ifølge mekanikere kan skadene i verste fall koste opptil 50.000 kroner. For eldre biler er det ikke uvanlig at reparasjonen overstiger bilens verdi.
Slik hindrer du at de kommer tilbake
Når du først har fått rotta ut av bilen, gjelder det å forhindre et comeback. Her er hva du kan gjøre:
- Parker i garasjen: En lukket garasje reduserer risikoen betraktelig.
- Hold bilen i bevegelse: Kjør bilen jevnlig. Biler som står lenge stille er ekstra utsatt.
- Rengjør bilen: Fjern matrester og søppel. Tøm bilen for rusk, og sjekk motorrommet jevnlig.
- Unngå matkilder: Ikke parker ved søppeldunker eller fuglematere. Oppbevar mat i tette beholdere, selv i garasjen.
Ekstra tips:
- Monter en ultralydsskremsel i motorrommet
- Sjekk motorrommet når du fyller på sprinklervæske
Les også
Høsten og vinteren kommer uansett, men du trenger ikke la bilen bli et buffetbord for skadedyr. Ta noen enkle forholdsregler – og unngå en regning som virkelig kan gnage på lommeboka.