Ekspertene slår alarm.
Akkurat nå leser andre
Hos Bilia i Bergen finner man en uvanlig bil til salgs – en splitter ny XPeng P7 med modellår 2021. Bilen har aldri hatt en eier og kun kjørt 70 kilometer, men er altså snart fem år gammel.
Ifølge selger Trond Bruknapp er det svært sjelden han forsøker å selge en helt ny bil som er så gammel. Han forklarer at dette er en såkalt overligger – en bil som har blitt stående på lager og glemt over tid.
«Ja, det er sjelden», erkjenner han.
Bruknapp forteller at bilen tidligere ble solgt for 549.000 kroner, men nå ligger prisen på 379.900 kroner, en kraftig reduksjon. Han mener derfor at kjøpere kan gjøre et godt kjøp, men bileksperter advarer mot å være for ukritiske.
Det skriver Motor
Mange gamle nybiler på markedet
Les også
Et søk på Finn viser at det finnes hundrevis av nye biler som aldri har vært brukt, selv om modellåret er flere år gammelt. Totalt ble det funnet 647 biler med under 100 kilometer på telleren – de fleste fra 2021, 2022 og 2023.
Flere av disse er populære modeller som Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Toyota bZ4X, men også en ubrukt Jaguar I-Pace fra 2023 ligger ute for salg. Bruktbilsjef Magnus Tvedt hos Autostrada i Porsgrunn sier at bilen aldri har vært registrert, og leveres med full garanti.
Når han får spørsmål om hvorfor bilen ikke er solgt tidligere, svarer han kort: «Det må du spørre kjøperne om.»
Ekspertene advarer
Bilekspertene Benny Christensen (NAF) og Morten Altmann (Norsk Bilpool) mener slike biler krever ekstra varsomhet. De peker på at noen av dem har vært usolgte i flere år, og at teknologien kan være utdatert.
«Utvis sunn skepsis,» sier Christensen, og minner om at kjøpere må kontrollere garanti- og reklamasjonstid, samt forsikre seg om at bilen har vært lagret innendørs og vedlikeholdt.
Les også
Altmann understreker at selv ubrukt teknologi kan ha problemer dersom bilen har stått stille for lenge – dekk kan ha blitt harde, og systemer kan være knyttet til eldre nettverk.
Pris og vedlikehold
Selv om slike biler ofte har lav kilometerstand, kan de være krevende å selge. Ekspertene mener prisen må gjenspeile alderen – de bør koste betydelig mindre enn nye 2025–2026-modeller.
Christensen peker også på at service er nødvendig selv for biler som ikke har vært brukt: væsker må byttes og tekniske punkter sjekkes jevnlig.
Hos Bilia er likevel optimismen høy. Bruknapp tror den ubrukte XPeng-en vil finne en kjøper.
«Fordi bilen er ubrukt og som ny, og det gjenspeiles i prisen vår,» sier han.